Nissan väljer gigacasting för att bygga billigare elbilar

Tesla gör det, Volvo har börjat göra det och Toyota ska göra det. Nu ansluter sig också Nissan till de biltillverkare som ska börja pressgjuta allt större delar av sina bilar i stora pressar, en teknik som kallas för gigacastig eller på svenska megagjutningar. Det för att snabba upp produktonstiden och pressa priserna.

Nissan räknar med att kunna sänka tillverkningskostnaderna för sina nästa generationen elbilar med 10 procent genom den nya metoden. Dessutom kommer man minska vikten på komponenter med 20 procent heter det.

– Till slut bestämde vi oss för att använda en 6 000 ton gigacastingmaskin för att tillverka den bakre karosskonstruktionen på bilar med aluminiumgjutning, berättar Hideyuki Sakamoto, chef för tillverkning på Nissan i en presentation om jakten på att göra elbilar med överkomliga.

Idag består det bakre underredet av upp till 100 enskilda delar som måste monteras samman i en kostsam och omfattande process. Genom att gjuta dessa i en enda del sparar biltillverkaren både tid och pengar.

Pressarna använder sig av ett tryck på hela 6000 ton. Det är mindre än Teslas pressar med ett tryck på 9000 ton från Italienska Idra och mindre än de pressar som Volvo Cars har installerat i Torslanda med en låskraft på 8400 ton. Toyotas pressar har dock bara en låskraft på 4000 ton.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.