Elbilstillverkaren Rivian slopar hundratals delar i jakten på vinst

Rivian R1T och VD RJ Scaringe.

Elbilstillverkaren Rivian strävar efter att sänka kostnaderna och göra sina elbilar billigare samtidigt som man försöker öka vinsten. Med nya uppdaterade Rivian R1T har man framgångsrikt lyckats göra hundratals förbättringar.

Nu avslöjar Rivian att man tagit bort 100 steg från batteritillverkningsprocessen, 52 utrustningsdelar från karossverkstaden och över 500 delar från olika designelement i elbilarna R1T och R1S.

– Resultatet av den omarbetad tillverkningsprocessen har resulterat i en 35 procentig minskning av materialkostnaden vid produktionslinjerna, berättade VD RJ Scaringe i samband med en fabrikstur.

Nyckeln till lönsamhet

Rivian har också gjort ett liknande arbete på sin eldrivna transportbil EDV som de bland annat levererar till e-handelsjätten Amazon – tillika investerare i Rivian. Rivian har aldrig gjort någon vinst sedan bolaget grundades 2009 och förra kvartalet backade man 1,5 miljarder dollar.

Enligt sin senaste kvartalsrapport gör Rivian idag en förlust på 39 000 dollar för varje fordon, men genom de nu genomförda optimeringarna hoppas Rivian på att nå ett positivt bruttoresultat i år. De nya metoderna sparar både material- och personalkostnader samtidigt som det ökar produktionstakten.

– Allt detta tillsammans leder till att vi kan nå vår väg mot lönsamhet och vara positiva till bruttomarginalen, sa Tim Fallon, vice vd för tillverkning vid fabriken.

Rivian R2 med takbox.

Att nå ett positivt resultat kommer att vara mycket viktigt för Rivian som planerar att rulla ut den billigare elbilen Rivian R2 om två år. Det kommer nämligen återigen innebära en period av höga kostnader innan även den modellen når lönsamhet.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.