Provkörning: Skoda Enyaq RS iV – efterlängtat med RS på stora Enyaq

Skoda Enyaq RS iV är här. Alltså inte coupévarianten, detta är vanliga Enyaq med det större bagaget och RS-behandlingen. Och jag gillar den. Enyaq erbjuder en rimlig räckvidd, trivsam kupé och körupplevelse med rätt nivå av praktikalitet.

Jag gav mig ut på en provkörning på spanska landsbygden runt Malaga. Här fanns båda snabba motorvägar och slingrande vägar av varierad kvalité upp i bergen. Det är kanske i de mindre orterna, strax utanför de större städerna där en sådan här elbil av det här snittet gör sig bäst.

Enyaq RS-modellen är ingen rallysuv, trots det sportiga emblemet och detaljerna. 0–100 km/h gör den på 6,5 sekunder. Alltså bara 0,4 sekunder snabbare än fyrhjulsdrivna Enyaq 80x och 2,4 sekunder snabbare än bakhjulsdrivna Enyaq 80. Men vi behöver inte mer. 6,5 sekunder är precis lagom för en elbil av den här karaktären.

Utöver lite mer prestanda finns det en del visuella skillnader från basmodellerna. Så som flera sportiga designdetaljer med konstrastfärger i svart, upplysta grillen Crystal Face som standard och sportigare stolar.

En Mambagrön Skoda Enyaq RS iV med upplyst Crystal Face.

Bästa interiören

Foto: Skoda

Genomgående för hela Enyaq-serien så har den en mer ombonad och välformad interiör. Jag anser att den är betydligt snyggare och mer praktiskt än koncernsyskonen Audi Q4 e-tron och Volkswagen ID.4 som i grund och botten är baserade på samma plattform.

Skoda gillar praktikaliteter och vi påminns om det genom paraplyet dolt i förarens dörrsida, isskrapan i bagageluckan eller en praktisk löstagbara låda på golvet i baksätet. Med Skoda Enyaq RS iV får vi det praktiska i en lite tuffare paketering.

Förnuftig familjelastare

Men även som helhet så är Skoda Enyaq RS iV en förnuftig modell. Den gör det bästa av MEB-plattformen och erbjuder upp till 500 kilometer i räckvidd. Snabbladdningseffekten är på upp till 135 kW och det tar 36 minuter att snabbladda från 10 till 80 procent.

Foto: Skoda

Den är rymlig. Kupén har bra med plats både fram och bak. Jag sitter bra här, på alla sittplatserna med tillräckligt benutrymme och takhöjd.

Genomgående i hela bilen så finns det en del tråkig hårdplast men samtidigt gör det interiören tåligare och enklare att torka av. Återigen, praktiskt? De ytorna som man ofta berör har Skoda däremot lyckas ge ett mjukare och behagligare material.

Bagaget rymmer 585 liter.

Bagaget rymmer 585 liter och det upprätta bakpartiet ger även bra lastmöjligheter på höjden. Det är helt enkelt en paketering som gör den till en bra familjebil – för både korta och längre resor.

Skoda Enyaq RS iV erbjuder också bra komfort och goda köregenskaper. Trots att det är en ganska stor elbil känns bilen stadig och liten på vägarna. Den är inte alls så svampig som en del andra större prestandasuvar är vilket är ett stort plus.

Vid de lägre hastigheterna under 90 km/h så är Skoda Enyaq RS iV väldigt tyst och bekväm. Däremot börjar jag höra en del buller och vindbrus vid motorvägsfart – men det är inte på något vis påträngande eller unikt för just Enyaq. Vid dessa hastigheterna börjar de flesta bilarna i den här klassen bli bullriga i kupén och Enyaq är då en av de tystare. Det går fortfarande att föra en diskussion med normala röstnivåer.

Mjukvaran…

Foto: Skoda.

En liten akilleshäl för elbilarna baserade på MEB-plattformen har länge varit mjukvaran och infotainmentsystemet. I den bilen jag satt i fanns den senaste versionen av mjukvaran (3.2) och den versionen är betydligt bättre än det vi tidigare sett hos VW-koncernen.

Så det går positivt nog framåt för mjukvaruutvecklarna men det finns lite kvar att göra. Den största bristen är att själva logiken och åtkomsten till vissa reglage eller inställningar som fortfarande är stundtals ologiska. Det tar onödigt fokus från körningen. Fördelarna är ju så klart att bristerna ligger i mjukvaran – och det är något som Skoda ständigt arbetar på att förbättra genom uppdateringar och det går just uppenbarligen framåt… även om det går långsamt.

Den viktiga förarinformationen som hastighet, navigering, återstående räckvidd och förbrukning finns på den lilla skärmen bakom ratten. Hastighet och navigeringsinformation syns också projicerat i rutan för föraren genom headsup-displayen.

Just headsup-displayen med navigering fungerar briljant – till konstrast mot själva kartan på stora skärmen som håller mer varierad kvalité. Ibland illustrerar den perfekt vilken avfart eller fil man bör ligga i inför ett kritiskt vägval och ibland zoomade den plötsligt ut så att kartan inte alls blir användbar och man snarare får gissa sig fram var man ska – något som blir klurigt när man kör på okänd mark. Som till exempelvis i Spanien…

En av de större nyheterna i de senare versionerna av mjukvaran är stödet för Plug & Charge. Något som kommer göra laddningen betydligt enklare. Istället för att hålla på med appar eller laddbrickor ligger Skoda Powerpass integrerat i systemet och bilen kan själv identifiera sig direkt med en kompatibel snabbladdaren som du ansluter till.

Summering

Skoda Enyaq är utan tvekan en trevlig och praktisk familjemodell. Med RS blir den lite piggare och betydligt tuffare vilket lyfter fram den annars ganska neutrala modellen väl. Den har definitivt den snyggaste och mer praktiska interiören bland koncernsyskonen.

Även om Skoda Enyaq utan problem rymmer hela familjen med tillhörande packning, har god komfort och tillräckligt bra räckvidd för att ge goda förutsättningar till längre resor så finns det en sämre punkt att lyfta fram: snabbladdningen. Att kunna ladda från 10 till 80 procent på 38 minuter är tillräckligt om man ändå planerar in ett längre lunchstopp. Men det är inte bra om man bara vill resa snabbare. Att få ner den tiden under 30 minuter hade varit önskvärt. Koncernsyskonet Volkswagen ID. Buzz klarar det. Det finns idag flera slagkraftiga alternativ i segmentet som klarar det på under halvtimmen med ganska god marginal.

Tidigare i år provkörde jag Skoda Enyaq Enyaq Coupé RS. Då var min önskan att få se den fullstora Enyaq som RS-modell. Min önskan gick i uppfyllelse och den blev precis som jag förväntade mig: Skoda Enyaq RS iV känns helt enkelt stadig, trygg och praktisk – med ett inslag av kul!

Plus

  • Bra familjebil med bra komfort för alla.
  • Snyggaste interiören i koncernfamiljen
  • Rätt mängd kul jämfört med vanliga Enyaq.

Minus:

  • Snabbladdningen är lite för långsam för långresor.
  • Mjukvaran har fortfarande en del brister – oklart hur snabbt SKODA/VW kan komma ikapp.
Fakta

Skoda Enyaq RS iV lanserades på den svenska marknaden tidigare i höst. Priserna startar på 690 000 kronor.

  • Räckvidd: 517 km
  • Batteri: 82 kWh (netto 77 kWh)
  • Motoreffekt: 220 kW
  • Topphastighet: 180 km/h
  • Snabbladdning DC: 135 kW
  • Dragkrok: 1200 kg
Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.