En titt på nya elbilen Ford Explorer – provsittning och första intrycken

Jag har tagit en första titt på Fords nya elbil Ford Explorer. En elbil utvecklad i Europa för Europa. Det europeiska arvet är kanske mer påtagligt än väntat. Plattformen i bilen kommer nämligen från branschkollegan Volkswagen, men det finns ändå en känsla av att Explorer känns som en Ford – och en aning amerikansk.

Visningen var en så kallad statisk visning. Alltså att jag under en timmes tid hade möjlighet att klämma och känna på bilen, men inte köra den. Det är fortfarande tidigt i lanseringen och modellen har ännu inte genomgått de sista homologeringstesterna, och det finns inga uppgifterna om dess prestanda eller de tekniska specifikationerna.

Det enda Ford avslöjar i ”teknisk väg” är att bilen ska kunna ladda batteriet från 10 till 80 procent på runt 25 minuter, att den har värmepump och kommer erbjudas som bakhjulsdriven och fyrhjulsdriven. Men det nära släktskapet och den lånade plattformen från Volkswagen gör att vi i teorin skulle kunna gissa oss fram till specifikationerna, men samtidigt har Volkswagen nyligen presenterat en uppgraderad och betydligt vassare Volkswagen ID.4.

Ford Sverige ville inte svara på frågan om Ford Explorer får den ”nya MEB-plattformen” som Volkswagen introducerat till 2024. Det får vi reda på först i början av nästa år. Det gör det lite svårt att gissa sig till prestandan, men jag ser det som en nödvändighet att Ford Explorer måste få den nya vassare plattformen för att vara konkurrenskraftig.

Under introduktionen sa Ford Sverige i alla fall att vi kommer bli positivt överraskade av vad Ford lyckats kräma ur MEB-plattformen.

Ser större ut än vad den är

Ford Explorer placerar sig i ett C-segment av suvar, men har ändå en framtoning som får den att se ut att vara betydligt större än vad den egentligen är. Ford Explorer mäter förvånande nog bara 4,5 meter på längden, vilket placerar den i storleksordningen med en Volvo XC40 Recharge.

Fords förra elbil Mustang Mach-E bjöd på desto mer attityd, och fokuserade på prestanda. Ford Explorer är den direkta motsatsen. Den är mer mild i sin framtoning och känns mer som en stabil familjelastare.

Det är de raka formerna och den stora fronten, som Ford gett namnet ”skölden”, som ger det visuellt stora intrycket. Det i kombination med effekten av ett svävande tak till följ av de svarta takstolparna.

Snygg men lite plastig

Ford har ändå komponerat ihop en elegant och trevlig interiör som vid en första anblick ser bra ut. Känslan i många av materialen ger däremot tråkigt nog ett lite väl plastigt intryck. Inte minst de stenhårda dörrsidorna.

Men själva instrumenteringen är genomtänkt – även om arvet från Volkswagen är som mest påtagligt här. Inte minst märkbart blir det på den lilla skärmen bakom ratten med den nödvändiga förarinformation som känns som 100 procent Volkswagen. Knapparna på ratten har samma touchkaraktär men har glädjande nog några upphöjda markeringar som kör det enklare att känna sig fram.

Ett möjligt positivt tecken kan vara färdriktningsväljaren som sitter på en spak bakom ratten, vilket väcker förhoppningen (hoppas hoppas!) om att detta är den nya plattformen som sitter nya ID4. Det var i samband med modellåret 2024 och introduktionen av den uppgraderade MEB-plattformen som VW flyttat dit spaken.

Centralt i förarmiljön sitter en touchskärm på 15 tum. Infotainmentsystemet kändes snabbt och responsivt. Något som verkligen imponerande var ruttplaneraren som på bara någon sekund kunde lägga upp en rutt från Stockholm till Kiruna, med alla nödvändiga laddstopp och förväntade laddtider.

Ett kul inslag är också mittskärmen som kan lyftas upp för att avslöja ett dolt förvaringsutrymmet. Utrymmet är dessutom låsbart. Ford Explorer kommer också ha stöd för trådlös Apple CarPlay och Android Auto. Ljudanläggningen består av sex högtalare och en soundbar placerad på instrumentpanelen.

Även mittkonsolen döljer ett förvaringsfack på hela 17 liter. Ett av de absolut största jag sett. Här är det möjligt att ställa tre stycken 1,5 liter PET-flaskor eller stuva undan en laptop. Ford visade också hur mugghållarna är löstagbara, och kan ersättas med en liten mindre förvaringsmodul vilket maximerar utrymmet i mittkonsolen.

Här fram finns också två förvaringsfack för mobiltelefoner, men bara trådlös mobilladdning i ett av facken. Förarmiljöns USB-C-uttag sitter i det dolda facket bakom mittskärmen.

Bilens framstolar med integrerat nackskydd kändes bekväma och hade en snygg mönstrad design. Här satt jag ändå bra, och det känns som man kommer ha en bra sikt runt bilen.

Baksätet är kanske desto mer komplext. Längden på sittdynan och avståndet till golvet var ganska kort vilket inte gör det ultimat för någon av min längd (191 cm). I övrigt var baksätet välutrustat med ventilationsutblås, förvaringsfack i stolsryggarna, USB-C-uttag och armstöd med mugghållare.

Sätena kan fällas enligt 40/60-principen och det finns också en genomlastningslucka för längre föremål. Bagaget lastar 450 liter. I bagaget finns lastkrokar, ett golv som kan justeras i två nivåer och ett 12-voltsuttag.

Ford Explorer kommer även utrustad med dragkrok. Den bakhjulsdrivna modellen får dra 1000 kg och den fyrhjulsdrivna 1200 kg.

Kommer till sommaren

Det är positivt att Ford presenterar ännu en elbil, och det som ska bli en del av en större satsning på elbilar i Europa. Två ytterligare modeller specifikt framtagna för Europa finns med i planeringen.

Först när de tekniska specifikationerna blir klara kommer det bli enklare att föreställa sig hur bra Explorer kommer att bli i verkligheten. MEB-plattformen från Volkswagen är välbeprövad och ID.4 erbjuder en behagligt körupplevelse. Om Ford matchar eller överträffar den kan även Explorer bli en fin bil. Men det får en framtida provkörning avgöra.

Leveranserna av Ford Explorer ska starta framåt sommaren 2024.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.