Provkörd: Volkswagen ID. Buzz – ren glädje med nya el-folkabussen

Det är sällan en bil skänker så mycket glädje till omgivningarna som Volkswagen ID. Buzz gör. När jag rullar längs Köpenhamns gator i en knallgul ID. Buzz så stannar var och varannan person upp, tittar, ler eller pekar på mig.

Det är en reaktion som bara är reserverad för de mest exklusiva eller unika bilarna. ID. Buzz tycks vara en sådan (unik). Men en bil måste så klart vara mycket mer än bara så – det räcker ju inte bara att glädja andra.

Volkswagen ID. Buzz är en helt eldriven minibuss och en modern nytolkning av den klassiska folkabussen. Den är baserad på MEB-plattformen (som sitter i Volkswagen ID.4), är utrustad med ett batteri på 77 kWh och erbjuder en räckvidd på upp till 422 kilometer (WLTP).

Fem personer och en elefant

Det är lika bra att tala om elefanten i rummet direkt. Minibussen har bara plats för fem personer. Jag skriver uttryckligen bara fem personer då förväntningen på en minibuss ofta innebär tre stolsrader och plats för sju till åtta personer. Det gäller inte ID. Buzz just nu.

Men det ID. Buzz går miste om i passagerarekapacitet tar den igen med ett betydligt generösare bagageutrymme. Hela 1121 liter rymmer det. Det är dubbelt så mycket som en Volvokombi. Fäller du sedan den bakre sätesraden dubblar du volymen – till 2205 liter. Där kan du gömma undan den där elefanten.

Väl viktigt att påtala är att Volkswagen också planerar för en förlängd version av ID. Buzz med plats för fler passagerare. Den kommer dock vid ett senare tillfälle. Idag är ID. Buzz en bil för en familj på fem personer, mycket bagage och kanske en stor hund.

Skön körkänsla

ID. Buzz är bakhjulsdriven och drivs framåt av en motor på 150 kW (204 hk). Att bilen är eldriven gör att den är pigg och går mjukt precis som andra elbilar i ID-familjen. Men den är 500 kilo tyngre än en Volkswagen ID.4 med samma motor.

Det känner man av. För att accelerera upp till 100 km/h behöver ID. Buzz 10,2 sekunder – vilket visserligen är snabbt för en minibuss men upplevs som långsamt om man går från en normalspecad personbil.

Men ID. Buzz är bekväm och responsiv att köra trots allt. Ojämnheter är inte ett bekymmer, och på de mer kurviga vägarna håller sig ID. Buzz stabil. Även i högre hastigheter kvarstår komforten.

Interiören

Interiört känner vi igen ID. Buzz från de andra elbilarna i ID-familjen. Layouten med två skärmar, ratt och färdriktningsväljare bakom ratten återkommer. Men där slutar likheterna. ID. Buzz är så oerhört mycket mer rymlig än sina syskon och det i kombination med roliga små designdetaljer skapar en sorts känsla av frihet. Det är lite befriande att den känns så kul och lite annorlunda.

Här finns utöver gott om plats för passagerarna och packning också förvaringsfack i mängder. Allt från små fack, till större fack – en del med luckor och en del utan luckor. Om du tappar bort något litet i framtiden kommer du garanterat efter lite letande till slut hitta det i en av de många facken i din ID. Buzz.

Fram får du två stycken kaptensstolar, med individuella armstöd. De elektriskt manövrerade stolarna gör det enkelt att få in rätt körposition. Minnesfunktionen gör det smidigt att växla mellan förare. Mellan sätena finns en mittkonsol med smarta fack och förvaringsutrymmen, med en knapptryckning kan också hela konsolen plockas ut.

Baksätet har fått en soffa med tre sittplatser som kan fällas enligt 40/60-principen. Det finns inget nedfällbart armstöd i mittsätet. Bakom framstolarna finns två förvaringsfack samt ett uppfällbart ”fikabord”. Borden är kanske inte de mest praktiska att använda under färd då de är ganska rangliga och små, men kan fungera som en avlastningsyta för en smörgås eller något annat lätt vid stillastående.

Lastgolvet i bagageutrymmet går att få med ett extra golvplan. Med den insatsen blir golvet helt plant när baksätena fälls.

Volkswagen erbjuder en del fiffiga förvaringslösningar som kan placeras under extragolvet. Här kan man till exempel förvara laddningskablar och andra lösa föremål. Det är enkelt att nå, då golvet är vikbart. Givetvis finns också ett insynsskydd.

Räckvidd

Räckvidden på ID. Buzz med 77 kWh-batteriet är något som behöver testas mer utförligt i ett senare test. Aerodynamiken är inte till ID. Buzz fördel men det är en kompromiss man måste ta med formatet. Angivna WLTP-räckvidden är 420 kilometer – vad det kan bli i verklighet på motorvägen återstår att se.

Fördelen är att ID. Buzz får VW:s snabbaste snabbladdning, med upp till 175 kW. Att ladda från 5 till 80 procent ska ta runt 30 minuter. Det gör att bilen kommer kunna återhämta sig relativt snabbt vid en långresa. Till vardagens resor är räckvidden absolut inte ett hinder.

Summering

Utformningen som Volkswagen valt på ID. Buzz gör den till en bekväm bil att köra och åka i. Den höga sitthöjden och de stora rutorna ger en panoramakänsla runt hela kupén.

Sikten är utmärkt och du har inte heller en stor klumpig huv framför dig som tar upp halva din utsikt. Vägen och äventyret är rakt framför dig vilket gör ID. Buzz till en fröjd att ratta runt på vägarna. Ren glädje!

Den höga sitthöjden förenklar också insteget in i bilen för en vuxen, medan de mindre familjemedlemmarna så klart får lära sig att klättra upp för att sätta sig i bilen. Det generösa bagageutrymmet kommer aldrig att vara för litet i ID. Buzz varken för veckohandlingen, hundburen eller semesterpackningen.

Femsitsiga ID. Buzz är idag kanske inte jämförbar med andra eldrivna minibussar sett till passagerarkapacitet. Det finns idag eldrivna minibussar som klarar både sex, sju och åtta passagerare. Men ingen av dessa når upp till varken den räckvidd eller snabbladdningskapacitet som ID. Buzz erbjuder. ID. Buzz kommer att vara snabbast bland dagens minibussar på långresorna.

Prismässigt placerar sig ID. Buzz i mitten jämfört med andra el-minibussar. De första uppgifterna pekar på att Volkswagen ID. Buzz kommer att kosta från 625 000 i Sverige.

Video

Fördelar:

  • Väldigt rymlig
  • Snabb laddning (170 kW)
  • Kul bil att köra och titta på

Nackdelar:

  • Endast 5 sittplatser
  • Något kort räckvidd
Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.