Transportstyrelsen utreder 13 fall med brustna länkarmar på Tesla

Fredrik Grufman till vänster, Model S med sprucken länkarm till höger.

Att länkarmar har spruckit på tidigare generationer av Tesla Model S är ett allmänt känt och ett utbrett faktum. Carup har i en granskning begärt ut de anmälningar som inkommit till Transportstyrelsen. Totalt finns 12 anmälningar med 13 fall om brustna länkarmarna på Model S.

På Tesla Model S finns det två länkarmar per hjul, en övre- och en undre länkarm. Det är den undre länkarmen som är en nästan platt och triangulär del som är den mest utsatta delen. Enkelt sagt är länkarmen en del av kopplingen mellan själva bilen och hjulen.

Utredningen kring anmälningarna har pågått i flera år, men ännu har Transportstyrelsen inte tagit något beslut om åtgärd: ”Ärendehandläggningen fortskrider och vi kommer naturligtvis att så fort det är möjligt meddela anmälarna ett svar”, skriver utredaren till Carup. Det hela tycks stå stilla, och det riktas även kritik till att Tesla inte utfärdar någon återkallelse på problemet som tycks vara allmänt känt.

En av alla som riktat kritik till både Tesla och Transportstyrelsen är verkstadschefen Fredrik Grufman från Grufman Bil. Antalet bilar inom det drabbade modellåret är förhållandevis få men antalet reparationer är oproportionerligt många.

– Det är bara guds försyn att det inte inträffat en allvarlig olycka med personskador. Det finns ett enormt mörkertal med drabbade bilar. Felet är väldigt vanligt med tanke på att det bara finns 1600 Tesla Model S av de här årsmodellerna i populationen. Vi har reparerat tiotals bilar och Tesla många fler utan att ägare anmält. Jag bedömer det som att 200-300 bilar drabbats hittills, säger Fredrik Grufman till Carup. 

De Model S vars bakre länkarmar plötsligt kan gå av är av modellåren 2012 till 2016 och i Sverige finns alltså runt 1600 sådana. Fredrik Grufman är kritisk till Tesla eftersom han menar att de inte tar sitt ansvar. Men han riktar också kritik till Transportstyrelsen.

– De är fullständigt paralyserade och är rädda för att fatta beslut, de är rädda att stöta sig med fordonstillverkare, säger Grufman om myndigheten

I en video med journalisten Glenn Lindberg berättar Grufman att fukt och salt letar sig in i bussningen på länkarmen, och skapar en korrosionscell. Problemet uppstår oftast på våren, när bilen stått ett tag och temperaturen har hunnit gå från minusgrader till ett par plusgrader, då startar korrosionen. Det skapar i sin tur ett högt tryck och så spräcks hela länkarmen.

– Som tur var, så sker det oftast i väldigt låga hastigheter, säger Grufman.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.