Test av uppdaterade Tesla Model 3 (2024)

Tesla Model 3 behöver vid det här laget knappast någon djupare introduktion. Det är Teslas billigaste elbil och en av två stora volymmodeller från den amerikanska elbilstillverkaren. Till Sverige kom Model 3 för första gången 2019.

Sedan dess har modellen löpande uppdaterats med mindre lyft och förbättringar. Men under hösten presenterade Tesla för första gången en omfattande uppdatering. Det var på tiden, Model 3 hade börjat få några år på nacken.

Men hur förbättrar man en av marknadens mest effektiva och högteknologiska elbilar? Hur förbättrar man en dator på hjul? Jo, man bygger så klart om den till en bil!

Det nya på utsidan

Nya Model 3 (röd) har blivit lite spetsigare.

Tesla har inte skruvat så mycket på motorerna och drivlinan i nya Model 3. Det blev inga raketskutt i räckvidd eller snabbladdning. Här presterar ju Tesla Model 3 redan väl. Istället drog Tesla igång vindtunnlarna, och tittade på hur man kunde göra Model 3 mer effektiv.

Resultatet blev en ny front och små korrigeringar kring hur luften flödar kring bilen. Det har inte bara gjort Model 3 en aningens mer effektiv. Det har också minskat vindbrus och därmed ökat komforten. Rent visuellt ger det också Model 3 ett utseende som är lite mer neutralt. Model 3 den äldre hade en lite mer unik front som stack ut med sina betydligt mer runda former.

Det nya på insidan

Interiört har Tesla fortsatt det enkla spåret framåt med raka linjer, minimalt med distraktioner och ett fortsatt stort fokus på kostnadseffektiva designlösningar. Känslan nu är färre detaljer och en mindre spretighet i materialvalen vilket är positivt. Samtidigt har interiören faktiskt blivit lite mer ombonad genom att Tesla valt bättre material.

Materialen har en tydligt genomgående högre kvalitetskänsla. Borta är trälisten på instrumentpanelen som istället har ersatts av en mer nedtonad och neutral tygdekor. Dörrsidorna är mjuka, handtagen för att dra igen dörren är mjuka och dunsen vid dörrstängningen är solid. Andra märkbara detaljer är luckan i mittkonsolen som fått grepphandtag i riktig metall – och inte bara metallisk fejkplast. En dekorativ ljuslist ramar in kupén.

För första gången har Tesla Model 3 också fått ventilerade säten och stolarna har dessutom ett tydligt bättre stöd för kroppen och framförallt ryggen.

Men det finns så klart en stor elefant i rummet. Tesla har slopat blinkersspaken och jag tycker egentligen inte att det är bra. Istället sitter det två knappar på ratten som används för att blinka och de är hopplöst komplexa att greppa i exempelvis en rondell.

Konstigt att blinka.

Visserligen märkte jag efter att jag spenderat en vecka med bilen att jag började vänja mig vid blinkersknapparna. Men tyvärr blev jag aldrig riktigt trygg i det nya greppet – i de mest trängande situationerna.

Även i baksätet märker vi att Model 3 blivit en aningens uppfräschad. Tydligt är de nya finare dörrsidorna, ett rejälare och större armstöd. Baksätet är dock fortsatt ganska litet, och det är trångt att sitta tre i bredd.

Dessutom får passagerna i baksätet en egen skärm där de kan styra klimatkontrollen, justera stolsvärmen och spela egen media. Och på tal om media – ljudupplevelsen är betydligt vassare än tidigare. Att Tesla flyttat bashögtalaren från bagageutrymmen och in kupén förhöjer absolut ljudupplevelsen.

Så mycket bättre att köra

Tesla Model 3 har historiskt varit en förhållandevis bullrig elbil där körglädjen kanske snarare kommit från dess sprallighet. Nya uppdaterade Model 3 är något helt annat. Alltså verkligen påtagligt något helt annat.

Det första man slås av i jämförelse är att Model 3 numera är oerhört bekväm. Trots att det finns en hård och markerad stötdämpning så sväljer den ojämnheter och håligheter vilket gör att åkturen blir betydligt mer komfortabel.

Den där känslan av att man skumpar fram när vägen blir ojämn är som bortblåst. Model 3 har en komfort som betydligt mer drar åt bilar i premiumsegmentet. Det är verkligen ett jättelyft för modellen. Samtidigt har Tesla lyckats bevara lekfullheten i bilens köregenskaper när man pressar på accelerationspedalen.

Den andra stora tydliga förbättringen är att Tesla lyckats sänka bullernivån rejält i bilen. Vägljud och däckljud men även vinande ljud från elmotorerna är så gott som bortblåst. Kvar finns ett behagligt dån i just rätt frekvens för att inte vara uttröttande. Det går inte att säga om de tidigare Model 3.

Det gör att det är bekvämt och skönt att köra Model 3 under längre resor. Lägg där till den snabba responsiva pekskärmen med en av branschens absolut bästa ruttplanerare för laddstopp vid långresor, förutsatt att man håller sig inom Teslas egna laddningsnätverk.

Summering

Många hyllar Tesla. Många har Tesla som en slagpåse. Att Tesla Model 3 aldrig varit en bil för alla är en självklarhet. Det är bara något som båda sidorna måste acceptera. Samtidigt så blir det verkligen tydligt med nya Model 3 att Tesla faktiskt haft en dold strategi redan från första bilen.

Tesla Model 3 var från lanseringen ledande på räckvidd, erbjöd ohämmat med motorkraft med en lätt sprallig sportbilskänsla och en fullt integrerad laddinfrastruktur som gjorde elbilskörningen busenkel. Ett tydligt proof of concept att elbilar både fungerar och är roliga.

Enkelt sagt så fokuserade Tesla på att skapa ledande elbilsteknik och struntade i att bygga en bil. Allt annat som tog tid att utveckla, allt sådant där som paketerar den där unika bilkänslan i form av en egen känsla av komfort och en uttrycksfull interiör struntade man i.

Fram tills nu. Nu har Tesla förfinat köregenskaperna och mångfaldigt ökat komforten. Tesla Model 3 har blivit en bil. Bortsett från att den tappat blinkersspaken då…

Om testbilen

Tesla Model 3 Long Range är fyrhjulsdriven med ett batteri på 75 kWh och en räckvidd på 629 kilometer (WLTP). Den klarar 0 till 100 km/h på 4,4 sekunder. Snabbladdning är möjlig med upp till 250 kW och AC-laddning är på 11 kW. Priset startar på 609 170 kronor.

Det finns även en bakhjulsdriven basvariant av Model 3 med ett pris som startar på 519 170 kronor.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.