Test: Polestar 2 (2024) har blivit mycket bättre på att vara elbil

Sommaren 2022 satte jag Polestar 2 på prov. Betyget blev gott, även om jag tyckte att förbrukningen var alldeles för hög med lidande räckvidd som resultat av det. Nu har Polestar kanske lyssnat.

Inför 2024 lanserade Polestar en uppgraderad 2:a. Löftet är en effektivare drivlina och längre räckvidd. Nu var det hög tid att sätta denna modellen på prov – som i övrigt känns väldigt bekant. Utseendemässigt är nyheterna få. Polestar har i princip enbart slopat den svarta grillen och ersatt den med en lackerad yta. En grill är nämligen något som tillhör det förgångna.

Jag fick nycklarna till en Polestar 2 Long Range Single Motor. Under skalet gömmer sig här en ny effektivare motor, som Polestar dessutom flyttat till bakhjulen med bakhjulsdrift som följd. Bakhjulsdriften är ett succédrag. Trots att testbilen har en förhållandevis låg motoreffekt (med elbilsmått) på endast 220 kW (299 hk) så finns här en helt ny skön sportig körkänsla att njuta av.

Polestar har alltid handlat om sport och körglädje. Speciellt i märkets toppmodeller. Men nu har Polestar i större utsträckning lyckats framhäva detta i denna bakhjulsdrivna mellanvariant av Polestar 2. Wow!

Bilen gör bara 0 till 100 km/h på blygsamma 6,2 sekunder, så det är ingen superspark i baken när man pressar plattan i mattan. Men det är ändå en tydligt bestämd och välkomponerad spark bakifrån. Bilen skjuter dig fram istället för att du ska känna att du dras fram. Det gör en stor skillnad i bilkörningen och ger mycket mer körglädje.

Polestar 2 har blivit roligare att köra.

I kombination med den nya effektivare motorn har Polestar också introducerat ett nytt större batteri på 82 kWh. Det ger en WLTP-räckvidd på 655 kilometer (WLTP). Det är en betydande förbättring. Polestar 2 blir en långdistansbil att räkna med. Lägg där till den högre snabbladdningseffekten på 205 kW som gör att bilen snabbt återhämtar sig under långresorna.

Under testveckan blev det en långresa, från Stockholm till Göteborg. Det gav en genomsnittlig förbrukning på 18,1 kWh/100 km vid temperaturer runt nollan.

Känns välbekant

I övrigt känns Polestar 2 väldigt välbekant. Kanske delvis eftersom modellåret 2024 inte innebär några interiöra förändringar och sedan har vi ju det där oundvikliga släktskapet och arvet från Volvo. Med 2 har Polestar som är sprunget ur Volvo ännu inte hunnit gå sin egen väg framåt helt och hållet.

Interiören är fräsch med snygga materialval med en hög kvalitetskänsla och riktigt bekväma stolar. Det är tydligt att Polestar har tagit nytta av Volvo och de styrkorna som finns där för att skapa en bil som känns genomtänkt och väldigt komplett.

Instrumenteringen är modernt nog skärmorienterad, och enkel men håller fortfarande kvar vid en hel del traditionella och användbara reglage till skillnad från den närmaste konkurrenterna. Jag tittar på dig Tesla Model 3…

Polestar 2 har ett bra infotainmentsystem genom Google Android med en sylvass navigeringen och välfungerande ruttplanerare med laddstopp som gör körningen enkel. Här finns också de mest nödvändiga apparna som Spotify och annat i Google Play-butiken. Allt i ett snabbt gränssnitt som är enkelt att använda.

Polestar 2 har en alldeles för bred mittkonsol.

Men det finns några baksidor med Polestar 2. Den främsta är kanske hur tydligt det är att detta är en ärvd plattform sin inte är utvecklad som elbil från grunden. Även om drivlinan numera känns väldigt mycket elbil, så är det fysiska formatet på bilen fortsatt inte det.

Kupén är trång. Bilen har en kardantunnel och en onödigt bred mittkonsol. Något som gör Polestar 2 väldigt liten interiört och bitvis klaustrofobisk. Om man är lång som jag (192 cm) så kan det vara svårt att känna att man får plats. Baksätet är dessutom helt uteslutet för mig eftersom jag slår huvudet i taket.

Men det finns också utrymmen där Polestar 2 imponerar. Bagaget är ett sådant. Det är väl tilltaget med en praktiskt stor öppning och en hel del smarta lastlösningar. Under bagagegolvet gömmer sig dessutom en stor balja samt att vi också har en oerhört rymlig förvaringsbalja under huven fram.

Summering

Den elektriska paketeringen i uppgraderade Polestar 2 har ändå blivit mycket bättre. Det är tydligt att Polestar har lärt sig ett och annat om att bygga elbilar och nu väljer att prioritera rätt när det gäller förbättringar som faktiskt ger ett mervärde och en förbättrad upplevelse.

I min värld handlar det om att erbjuda den där sköna elbilskänslan med en mjuk, precis och direkt acceleration. Samtidigt som man främjar låg förbrukning för att ge längsta möjliga räckvidd.

Polestar 2 kommer inte falla på drivlinan, för den har blivit riktigt bra nu. Den som väljer bort Polestar kommer göra det av andra praktikaliteter.

Fakta: Polestar 2 Long Range Single Motor (2024)

Motoreffekt: 220 kW (299 hk)
Drivning: Bakhjulsdrift
Batteri: 82 kWh
Laddning DC: 205 kW (10 till 80% på 28 minuter)
Laddning AC: 11 kW
Räckvidd: 655 km (WLTP)
Prestanda: 0-100 km/h på 6,2 sek, toppfart 205 km/h
Bagagevolym: 405 liter (1 095 liter med nedfällt baksäte)
Pris: Från 609 000 kronor

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.