Provkörning av nya Volkswagen ID.7

ID.7 är det nya flaggskeppet från Volkswagen och kanske en av årets viktigaste lanseringar. För Volkswagen innebär det en elbil i ett nytt segment och en möjlighet att nå en ny målgrupp på elbilsmarknaden.

Volkswagen lovar en elbil med gott om utrymme, god aerodynamik, hög premiumkänsla och förfinad teknik. Jag reste till Frankrike för att kolla in ID.7, och för att ge mig ut på en första provtur.

Förväntningarna var höga när Volkswagens representanter lämnade över nycklarna till en i Aquamarin-blå ID.7:a med svart tak. Det här är i ärlighetens namn en modell jag varit mycket nyfiken på sedan jag såg den för första gången i samband med en statisk visning i Stockholm.

Volkswagen ID.7 bygger på samma MEB-plattform som Volkswagen använder i ID.3 och ID.4. Men den har förfinats och huvudpersonerna är kanske den nya elmotorn och nästa generationen infotainmentsystem som vid sidan av det nya karossformatet breddar Volkswagens satsning på elbilar.

Inbjudande interiör

När jag hoppar in i Volkswagen ID.7 så ser jag direkt att det här är ett rejält kliv uppåt. Interiören är ombonad och välkomponerad. Volkswagen har lyckats väl med materialvalen, kontrasterna och linjerna som löper genom bilen.

I centrum står den nya större pekskärmen som fått en bra och tilltagen storlek med sina 15 tum. Det gör skärmen överskådlig och lätt att använda. Lägg där till att den är otroligt responsiv, och att Volkswagen har gett mjukvara ett rejält välbehövligt lyft i ett vackert, ombonat och funktionellt gränssnitt.

Ett lyft är också att Volkswagen belyst volym- och temperaturreglagen under pekskärmen. Kvar är dock de kritiserade rattknapparna som vi känner igen från tidigare ID-modeller. De har alltid varit en vattendelare.

Ett kul inslag är också den lilla skärmen bakom ratten som visar hastighet och annan kortfattad förarinformation. Utformningen och hur den byggts in i instrumenteringen gör den både funktionell och vacker. I rutan har vi också en head up-display med förstärkt verklighet som bland annat ger oss tydliga navigeringsinstruktioner.

Ergo Activestolarna är bekväma och speciellt utformade för en god ergonomi. Det märks tydligt att Volkswagen lagt ner ett rejält arbete på komforten i stolarna. Lägg där till både ventilation, värme och en uppsjö av massageprogram som hjälper till att hålla kroppen aktiv under resan. Massagen är absolut en uppiggande och framför allt behaglig upplevelse.

Även baksätet är riktigt rymligt, med sköna skålade stolar som omsluter väl. Här finns gott om benutrymme och bra takhöjd, trots det sluttande taket. Här finns också ett armstöd med mugghållare, genomlastningslucka och egen ventilationskontroll och de nödvändiga USB-C-uttagen.

Sätena går att fälla enligt 40/60-principen. Bagaget lastar 532 liter och vid nedfällt baksäte hela 1 586 liter. Här finns också en praktisk skidlucka. Under golvet i bagaget gömmer sig dessutom en liten extra lastbalja. Som tillval kan ID.7 utrustas med dragkrok med en dragvikt på 1000 kg.

Ute på vägen

Volkswagen ID.7 har alltså lyckats väl med interiör och detsamma går att säga om körningen. Genom de fyra körlägena Eco, Comfort, Sport och det flexibelt anpassningsbara läget Individual går det att tydligt förändra hur ID.7 uppför sig på vägen. Comfort-läget lever verkligen upp till sitt namn och gör att bilen går mjukt och behagligt på vägarna. Den sväljer ojämnheter och ger en lagom svävande och mjuk känsla.

Om vi växlar över till Sport blir bilen aningens piggare och stötdämpningen märkbart hårdare. Plötsligt får vi en bil som ligger direkt mot vägen, där vi kan känna av håligheterna. Det bjuder definitivt in till en aktivare körning, men något kraftmonster är det inte tal om, så sportfarten kanske uteblir.

Med en motoreffekt på 210 kW (286 hk) är ID.7 bara lagom snabb. Sprinten 0 till 100 km/h görs på lugna 6,5 sekunder. Det är kanske inte snabbt med elbilsmått men är egentligen fullt tillräckligt. Det är ett uttalat mål att ID.7 ska prioritera lång räckvidd och en låg förbrukning framför hissnande motoreffekt.

Räckvidden är upp till 621 kilometer (WLTP) och gör det här till en elbil som kommer långt mellan laddstoppen. Den maximala laddningseffekten i det 77 kWh stora batteriet är 175 kW. Att ladda från 10 till 80 procent ska den klara på 28 minuter. AC-laddning är standard med upp till 11 kW.

Den låga karossen och tyngdpunkten gör att ID.7 ligger stadigt på vägbanan utan några tendenser till att kränga eller gunga i kurvorna. Den är också oerhört tyst och det finns inget nämnvärt däckljud eller vindbrus att anmärka på heller.

Travel Assist är namnet på Volkswagens förarassistanssystem och även detta fungerar riktigt bra precis som vi är vana vid med Volkswagens bilar. På motorvägen håller den oss stadigt i filen, med jämna inbromsningar för att anpassa farten efter de omkringliggande bilarna och förutsättningarna. Däremot var skyltavläsningen inte på topp. Ett plus är dock de automatiska filbytena som ID.7 kunde utföra med bravur på motorvägen.

Summering

Volkswagen ID.7 erbjuder en attraktiv paketering som fokuserar på det som kanske är viktigt för de flesta. Den ger oss en hög komfort och ett tydligt fokus på lång räckvidd. Det i kombination med bra teknik som fungerar. ID.7 levde definitivt upp till mina förväntningar, och överraskade positivt flera gånger under provkörning.

Jag blev inte besviken. Det här är definitivt en av de bättre nyheterna i år, och ett jättelyft för Volkswagen men också för elbilssegmentet som helhet. Det är tydligt att Volkswagen har lärt sig mycket om elbilar sedan de första modellerna på MEB-plattformen. Dessutom är det oerhört trevligt med en elbil som inte är en suv.

Grundpriset börjar på 664 900 kronor och ID.7 är då redan välpaketerad med utrustning från grunden. Man får helt enkelt mycket bil för pengarna. Det är kanske trots allt villa, Volkswagen ID.7 och vovve som gäller framåt.

Som en extra bonus, så kommer Volkswagen ID.7 nästa år också i ett kombiutförande. Dessutom väntas en fyrhjulsdriven GTX-version. Något som gör att ID.7 kan tilltala en ännu bredare målgrupp framåt.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.