Provkörning av Volvo EX30 – körning med fokus på glädje

Jag reste till Barcelona för att för första gången kolla in och provköra Volvo EX30. Detta är elbilen som Volvo tidigare i sommar presenterade som sin ”stora lilla nyhet”. Min första reflektion vid mötet med Volvo EX30 var just hur gulligt liten den såg ut att vara.

Det känns ovanligt att se en Volvo i den här storleken. Längden på 4,2 meter är visserligen bara två decimeter kortare än Volvo XC40 men den känns ändå betydligt nättare än så. Jag gillade det jag såg. Bilen kändes trevlig i sitt format och proportioner.

Exteriört så påminner den mycket om andra bilar från Volvo och jag får en tydlig Volvokänsla. Interiört har Volvo tänkt om helt och hållet. Volvo har omvärderat vad som behövs i en bil. Det innebär en hel del modiga val även om vi sett det beprövat på annat håll.

Genomgående känns det ändå som de flesta detaljerna är snyggt utformade och placerade på de rätta ställena. Däremot finns det en märkbar tydlig kvalitétsskillnad mellan olika ytor på interiören. Dörrhandtagen på insidan kändes extremt lyxiga men stod i direkt kontrast till de betydligt mer plastiga och olyxiga reglagen på ventilationsutblåsen. Helt klart en märklig kontrast.

Bara en skärm

Det första man ser när man kliver in i EX30 är att Volvo har slopat instrumenteringen framför ratten. Nu har vi endast en centerdisplay på 12,3 tum med all information som hastighet, navigering, klimatanläggning och media.

Här vill jag mana till lugn. Delvis. Det fungerar ändå. Det viktigaste som man behöver ha under färden är hastighetsmätaren. Den sitter uppe till vänster på skärmen och är fullt synlig under hela tiden. Det är inget bekymmer att hålla koll på farten.

De funktionerna som man använder ofta under färd sitter på ratten eller som spakar bakom den. Det gör att man inte behöver ägna för mycket uppmärksamhet till skärmen. Dessutom bygger systemet på Google Automotive OS vilket medför en exemplarisk röststyrning. Det är bara att med rösten skicka uppmaningar till bilen om att ställa in en destination eller spela en viss låt. Det är ett snabbt infotainmentsystemet som är responsivt och lätt att hitta i.

Det var svårt att tyda kartan i den hektiska trafiken.

Om man ska anmärka på något så är kanske skärmen i minsta laget. Konsekvensen är att kartvyn kan bli något plottrig, speciellt på Barcelonas röriga och spretiga vägnät. Det hade varit önskvärt med en mer förenklad kartbild som är lättare och snabbare att läsa av.

Det är inte bara skärmen som skiljer Volvo EX30 från vad som vi anser är en traditionell bilinteriör. Den är kraftigt förenklad på många håll med många reglage som flyttat in i skärmen eller genom förenklade traditionella reglage. Men det fungerar, även om vissa reglage kanske kräver att man lär sig dem på nytt – som exempelvis reglaget för att ställa in stolen. Men å andra sidan gör man bara det en gång, och sedan sparar den inställningen till förarens profil.

Körglädje och komfort

Det finns en ny typ av körglädje i Volvo EX30 som kommer i tre olika versioner. Jag hade möjlighet att ratta runt både den snabbaste Twin Motor Performance och Single Motor Extended Range.

Performance-modellen var riktigt pigg, och responsiv och levererar en ohämmad kraft vid accelerationspådraget. Den skjuter fram på vägen och tar sig från 0 till 100 km/h på låga 3,9 sekunder. Det går hiskeligt snabbt med andra ord!

Men någonstans så blev favoriten ändå (för mig oväntat nog) den något lugnare men ändå pigga Single Motor Extended Range. Jag upplevde komforten som bättre och jag fick en känsla av att det här var det mer rationella valet.

Det går inte stoppa under stolen med att bilkörningen var kul!

Bilens nätta format, oavsett motor, gör ändå bilen lätt och kul att ratta runt i trafiken. Det var lätt att greppa bilens omfång, och att man dessutom sitter högt upp gjorde att man enkelt kunde se sig om i trafiken och planera sin körning.

Volvo EX30 har också ett riktigt enpedalskörning som gör att bilen stannar helt och hållet när man släpper accelerationspedalen. Det är tacksamt, och gör körningen i storstäderna betydligt enklare och säkrare. I högre hastigheter uppfattade jag dock inbromsningarna som lite för blygsamma, och jag fick ofta på Barcelonas omkringliggande serpentinvägar ta till bromspedalen.

För två vuxna, väskorna och någon liten

Här fram sitter jag bra.

Volvo EX30 är mindre än någon annan Volvo-bil idag och trots min längd på 191 centimeter så satt jag bra i förarsätet och kunde få till en bra körställning. Jag gillade förarstolarna, som efter några omjusteringar till slut gav en bra körställning. Dörrsidorna och armstödet i mitten gav ett bra stöd till armarna.

Baksätet är fint och har det mest grundläggande man behöver, men det är trångt. Otroligt trångt. Jag får inte plats här men det är få småbilar som jag gör det i. Volvo EX30 är helt enkelt inte designad för att lasta in fullvuxna i baksätet. Här får man nöja sig med att placera mindre barn.

Bagaget på 302 liter är tillräckligt stor för ett par väskor eller veckohandlingen. Ett smart golv som kan justeras i två nivåer gör bagaget praktiskt och rymligt. Framtill finns dessutom en liten frunk, perfekt för laddningskabeln när bagaget är fullt. Dessutom går EX30 att utrusta med dragkrok med en dragvikt på 1000 till 1600 kg beroende på utförande!

Teknisk information

Volvo EX30 kommer i flera utförandet. Jag tror att EX30 Single Motor Extended Range kommer bli storsäljaren. Här sitter ett batteri på 61 kWh med en WLTP-räckvidd på 475 km. En motor på 200 kW (272 hk) driver bilen framåt och gör sprinten 0 till 100 km/h på pigga 5,3 sekunder.

Här finns också AC-laddning på 22 kW som standard och DC-laddning är möjlig med upp till 153 kW. Att ladda batteriet från 10 till 80 procent görs på snabba 26,5 minuter. Instegspriset för Extended Range startar på 489 900 kronor. Basmodellen startar på 429 900 kronor.

Summering

Jag gillar Volvo EX30. Det är helt enkelt en bil som är lätt och kul att köra. Volvo har skapat något annorlunda, slopat de traditionella bilvärderingarna och gjort en tydlig markering om att vi är på väg mot en nya era.

Det här är en bil med enklare utformning som bjuder in till ett större fokus på bilkörningen, resan och äventyret. Det känns plötsligt självklart att det är just Volvo som gett sig in i segmentet små elbilar. Det här kommer bli en succé.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.