Krönika: Så kan Sverige snabbt ställa om till elbilar utan bidrag och straffskatter

Kristofer Rask, Allt om Elbil.

EU har beslutat att alla nya bilar som säljs från 2035 ska ha nollutsläpp av koldioxid. Alltså kommer försäljningen av nya bensin- och dieselbilar att förbjudas. Sverige är med på noterna, även om det periodvis också motioneras för 2030. Många biltillverkare ska dessutom bara sälja elbilar från 2030.

Genom morot och piska har Sverige påbörjat en övergång och puttat bilister i rätt riktning det senaste årtiondet. Elbilarna står idag för en tredjedel av nybilsförsäljningen och är en allt större del av den aktiva vagnparken. Dessutom börjar också begagnatmarknaden växa. Allt detta har gjort Sverige till en ledande elbilsnation.

Men omställningen går långsamt jämfört med exempelvis vårt grannland Norge. Även andra marknader börjar gå om Sverige. Om det börjar gå för långsamt, kommer omställningen bara bli onödigt kostsamt genom mer eller mindre effektiva incitament (t.ex. skrotningspremien). Samtidigt finns det en ilska över malus och det som ibland benämns som straffskatter, det finns dessutom de som menar att bensin och diesel är för dyrt. Många är helt enkelt missnöjda i omställningen. Det är tydligt att Sverige behöver bli mer effektiva.

4 miljoner anledningar till att förbjuda fossilbilen redan idag

Sverige borde istället ta till den mest effektiva och enda helt solida metoden som egentligen finns. Sverige borde omgående förbjuda nybilsförsäljningen av bilar med förbränningsmotor. Inte om fem eller tio år. Utan omgående. På så vis slipper vi omdiskuterade stöd, halvsatsningar och osäkerhet i bilbranschen och energisektorn; och tillfälliga regleringar.

Det finns ingen som helst rationell anledning till att fortsätta sälja nya bensin- och dieselbilar när de ändå är beslutat att det ska bli förbjudet. Det är lika bra att stoppa den idag. Elbilar fungerar för majoritetens av allas behov. Den har visat sig vara särskilt väl lämpad på vintern, den funkar över långa avstånd, och är framför allt billig i drift och är ett betydligt mer hälsosamt alternativ till att bränna fossila bränslen. Den kan dessutom drivas av svenskproducerad energi.

Kraften bakom ett sådant beslut skulle samtidigt lösa många bekymmer som kan stilla vissas oro. Det kommer ge alla parter som är berörda ett tydligt fokus, det kommer bli en tydlig arbetsriktning för alla som följer med eller påverkas av omställningen. Det kan handla om fastighetsbolag som vågar satsa på laddboxar, köpcentrum som vågar sätta upp destinationsladdare och kommuner som löser frågan med laddning för de som saknar egen parkeringsplats.

Ett sådant beslut kommer göra att verkstäder kan utbilda sin personal till att lära sig meka med elbilar. Det kommer göra att skrothandlare kan lära sig att återvinna och återbruka batteripaket och komponenter från skrotade elbilar. Det kommer göra elbilar billigare att reparera. Bilhandlare kommer kunna ta fram trygga långsiktiga affärsmodeller för kunder och försäkringsbolagen kommer kunna pressa premierna.

Energibolag kan snabbare räkna hem investeringar i infrastruktur, det kan hjälpa politiker att satsa på fler långsiktiga beslut kring elektrifiering och tillhörande frågor och det kan ge en uppfinnare knuffen att våga lösa de där behoven hos den sista procenten som kanske ändå idag inte skulle kunna köra en elbil just nu.

Och om det nu ändå inte passar med en elbil… ja, då finns det fortfarande fyra miljoner bensin- och dieselbilar registrerade för trafik i Sverige. Då kan man köpa någon av dessa, för de begagnade bilarna kommer att finnas kvar ett bra tag till.

Det här är en typisk ”att ta tjuren vid hornen”-situation. Vi skulle korta ner omställningen, i alla led, ett årtionde istället för flera årtionden. Vi skulle spara enormt med pengar, enormt med resurser, enormt med tid. Vi skulle få en blomstrande industri kring elektrifiering och ett globalt försprång – vi skulle kunna bli en global exportnation även inom detta området.

Ett omedelbart förbud skulle bli den största samhällsnyttan för Sverige i modern tid på så många plan.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.