Europa rusar för att tillverka bättre elbilar än Kina

BYD Seagull.

Förra året såldes det runt 300 000 helt eldrivna bilar i Europa som byggts i Kina. En dubblering från 2021, enligt en studie från Rhodium Group. Samtidigt utreder EU om det ska införas importtullar på 30 procent, en ökning med 20 procentenheter mot dagens 10 procent, det för att rädda den europeiska bilindustrin. Ett beslut som kan komma denna veckan.

Men det är inte bara de renodlade kinesiska bilmärkena som importerar och säljer i Europa. Även märken som Tesla, Dacia och BMW säljer elbilar tillverkade i Kina på den europeiska marknaden. Tullar eller inte, den europeiska bilindustrin förbereder sig för ökad konkurrens.

Nästa år börjar BYD sälja den kompakta elbilen Seagull i Europa. En elbil som i Kina kostar 10 000 euro. Till Europa kommer en Europaanpassad variant, som trots tullar skulle kunna placera sig under 20 000 euro.

Utmaningen är att kineserna snart är bäst

De sedan tidigare etablerade biltillverkarna har konstaterat var utmaningen ligger. Och det handlar kanske inte längre om Kinas pressade priser på elbilar, eller påstådda statligt subventionerade elbilar som säljs i Europa. Utmaningen ligger mer i att biltillverkarna måste kunna matcha den kinesiska teknologin.

Andreas-Christoph Hofmann, marknadschef för Hyundai Europa berättar bland annat att man internt diskuterar hur man ska kunna möta den växande konkurrensen från de kinesiska biltillverkarna.

Även inom Volkswagen Group ser man allvaret och att man måste ta tag i frågan. För Reuters berättar Thomas Schmall, VW:s styrelseledamot med ansvar för teknik om utmaningarna man står inför:

– Vi behöver en slags översiktsplan. Fönstret håller på att stängas. Vi har två till tre år på oss. Om vi ​​inte gör det kommer det att bli riktigt tufft att överleva som en tysk bilproducent, kommenterar Thomas Schmall.

Den hårdnande kinesiska konkurrensen har skiftat under de senaste åren: ”Förr var det volym. Idag är det hastighet”, förklarar Schmall.

– Konkurrensen från Kina och andra stora förändringar i branschen som elektrifiering och digitalisering har potential att radikalt förändra den europeiska bilsektorn innan slutet på decenniet, säger Schmall till tidningen.

Utmaning att pressa priserna

Partnerskap kan vara en väg framåt. Nyligen ingick exempelvis biljätten Stellantis ett partnerskap med kinesiska Leapmotors och kommer båda sälja och bygga Leapmotors elbilar i Europa.

Renault ser andra utmaningar och har planer på att lansera en billigare Renault Twingo om två år, det med ett pris på 20 000 euro. Men europeiskt regelverk har gjort dagens bilar dyrare. Renaults Italien-chef Raffaele Fusilli förkalrar för Reuters hur det är en utmaning:

– Alla vill vara hållbara och gröna, men vi måste också vara lönsamma. Alla vill komma till himlen men ingen vill dö, sa Fusilli. Fusilli är dock inte lika stressad som Schmall:

– Vi har tid till att täcka behoven, europeiska biltillverkare kommer att lyckas om än inte över en natt. Det kommer att hända, även om det inte går snabbt. Och vi kommer att vinna, avslutar Fusilli.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.