En första provkörning av Zeekr 001 – en upplevelse som stannar kvar

Zeekr har kommit till Sverige med den sportiga shooting brake-modellen 001. Under en mulen och halvregnig sommardag hade jag möjligheten att sätta elbilen på prov under ett par timmars provkörning i områdena kring norra Göteborg, Kungälv och Marstrand på motorvägar, landsvägar och i stadstrafik.

Den Zeekr 001 jag körde var den topputrustade Privelege Dual Motor AWD varianten. Kulören gick i Electric Blu med den matchande Midnight Blue & Polar White-interiören. En läcker kombination som lyste upp i omgivningarna denna mulna sommardag.

Fokus på prestanda

Zeekr har ett tydligt fokus på prestanda och lyx. Zeekr 001 är inget undantag, och absolut inte i topputförandet med en kraftfull drivlina som levererar 400 kW (544 hk) och klarar 0 till 100 km/h på 3,8 sekunder. Men för att släppa lös den kraften krävs det att man som förare sätter Zeekr 001 i Sport-läget.

I det mer normala standardläget Comfort är Zeekr 001 lite mer återhållsam och man märker att det finns en tyngd bakom bilen. Accelerationen är kanske inte så direkt som man kanske hade önskat. Det finns en viss upplevd fördröjning från att man trycker ner pedalen innan bilen drar iväg.

Men så fort bilen sätts i Sport-läget blir 001 som en helt annan bil. Luftfjädringen sänker bilen som en stadig markering, och minsta beröring av accelerationspedalen ger en direkt respons. När man pressar plattan i mattan sticker 001 iväg som ett spjut utan att tveka.

Kupén är fortsatt tyst även när farten ökar, och det enda som vittnar om att man når en hög fart är hastighetsmätaren och landskapet som plötsligt susar förbi. Styrningen känns stabil och Zeekr 001 ligger fortsatt tryggt mot vägen, även på de mer kurviga vägarna när man försöker provocera bilen.

Körkomforten är således god i Zeekr 001, och man sitter bekvämt i stolarna utan något påtagligt vägbuller eller annat missljud. De mindre och mer regelbundna ojämnheterna i vägen fångas upp av luftfjädringen vilket gör åkturen bekväm. Premiumkänslan finns helt enkelt där.

Stor bil på små vägar

Interiören i Zeekr 001 är avskalad med fina material och kontrastfärger. Det hela känns stilrent, enkelt och välkomponerat med en hög kvalitetskänsla. Centralt i fokus står pekskärmen på 14,7 tum. Härifrån styrs det mesta på bilen, vilket inkluderar allt från olika körlägen, navigering, media och klimatanläggning.

Upplägget på pekskärmen är logisk, välorganiserad och märkbart inspirerad av Tesla. På så vis har Zeekr kunnat plocka bort många av de analoga reglagen. Men de mest grundläggande finns fortfarande kvar, vilket är positivt. Instrumenteringen har således en bra kombination av fysiska rattar och reglage, och digitala knappval. Allt sitter där man förväntar sig att det ska sitta.

För att starta upp bilen är det bara att trycka bromspedalen, och därefter välja färdriktningen med ett reglage på mittkonsolen. Fler steg än så krävs inte på en genomarbetade elbil.

Sikten framåt från förarstolen är bra, med en stor framruta och A-stolpar som inte skymmer. Det förenklar också sikten i mer krävande miljöer som stadstrafik. Det blir då lätt att navigera runt i den täta trafiken trots att Zeekr 001 är en ganska stor bil på nästan fem meter i längd och två meter i bredd. Styrningen är enkel och exemplariskt responsiv vilket får bilen att upplevas som lättstyrd och mindre än vad den egentligen är även på de mest trånga vägarna.

Det märks dock att det finns ett batteri i bottenplattan som gör att sitthöjden blir något högre än vad man formatmässigt kanske skulle förvänta sig, men det är ändå långt ifrån en suv. Det är tacksamt att komma ner nära marken – och ifrån stötiga prestandasuvar.

Instrumenteringen med förarinformationen är bra, med en enkel display bakom ratten och en headsup-display i rutan som visar hastigheten och körväg utifrån navigeringen. Favoriten blir snabbt just projiceringen i rutan. Det är det enda som behövs för att hålla ett öga så att jag inte överskrider hastighetsgränserna som annars blir lätt att göra när man glider runt så här friktionsfritt.

Imponerande bedrift

Zeekr har på två år lanserat tre bilmodeller. Två av modellerna kommer till Sverige och utöver 001 är det också stadssuven Zeekr X. Det är en imponerande bedrift i sig med tanke på den höga kvalitetskänslan som bilarna förmedlar.

Samtidigt finns det kanske en förklaring. Zeekr tillhör Geely-koncernen och har sitt design- och utvecklingscenter i Göteborg. Här finns det kompetens till att bygga bilar. Att vi nu får en eldriven sportkombi som känns så rätt – ja, det är kanske inte så konstigt med de rötterna.

Zeekr 001 lämnar ett gott intryck

Upplevelsen med min provkörning av Zeekr 001 har stannat kvar. Efter provkörningen frågade Zeekrs Europachef Spiros Fotinos mig om vad jag tyckte om bilen. Mitt spontana svar blev:

– Den var mycket bättre än vad jag förväntade mig, det var som att jag blev ett med bilen direkt. Jag blev verkligen positivt överraskad. Det var längesedan jag hade den upplevelsen, svarade jag. Spiros mottog mitt svar med ett glädjande tack.

Jag var på sätt och vis förvånad över mitt svar, men det var verkligen den känslan jag fick. Det händer inte så ofta att jag sätter mig i en bil, och direkt känner mig helt hemmastadd. Det är en imponerande bedrift, från ett helt nytt varumärke.

Eller så är det just det som är möjligt med ett helt nytt varumärke. Med branschens skifte till elbilar och ett större fokus på teknik är det kanske helt enkelt lättare att göra rätt om man helt enkelt gör det från grunden utan något gammalt som sitter i väggarna.

I en tidigare artikel kan du läsa mer om mina reflektioner kring Zeekr 001 efter min första titt i samband med Sverigepremiären. Den artikeln hittar du här.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.