Jag har kollat in Zeekr X – och anar succé i premiumklassen

Mot slutet av året startar de första leveranserna av Zeekr X som tar skepnaden av en lyxig kompakt stadssuv. I samband med en pressvisning arrangerad av Zeekr hade jag möjlighet att ta en närmare titt på den nya elbilen.

Zeekr X bygger på Geelys SEA-plattform och är ett direkt syskon till den minst lika aktuella Volvo EX30. X är ungefär två decimeter längre med en längd på 4,4 meter vilket gör den snäppet rymligare.

Zeekr är ett kinesiskt bilmärke med internationella ambitioner med speciellt starka rötter i Sverige. Det är nämligen i Göteborg som bolaget har sitt globala design- och utvecklingscenter. Här sitter ett internationellt team med människor från 33 olika länder och skapar märkets bilar.

X är på många vis något nytt. Det är en ny generation elbil, i ett mindre segment. Direkt när man sätter sig i bilen får man en känsla av att man försökt kapa banden från den traditionella fordonsindustrin. Zeekr har utmanat konventioner, tänkt annorlunda men har inte dragit det till sin spets så som Tesla gjort med exempelvis Model 3.

Det finns fortfarande en känsla av att vilja bevara det som är bra, bekant och funktionellt från bilar historiskt. Samtidigt som Zeekr maximerat möjligheterna som en elbilsplattform kan ge. Det handlar om att erbjuda generösa utrymmen på minimal yta, och att sätta en egen prägel på helheten.

Till Sverige kommer Zeekr X i två utföranden. En bakhjulsdriven Long Range-version med en motorer som levererar 200 kW (272 hk). Den klarar 0 till 100 km/h på 5,6 sekunder, och får från ett batteri på 69 kWh upp till 440 kilometer i räckvidd. Det är ganska standard för elbilar idag.

Men så tar Zeekr X ut svängarna betydligt mer med en fyrhjulsdriven toppmodell. X Privilege AWD levererar hela 315 kW (428 hk) och klarar 0 till 100 km/h på 3,8 sekunder. Helt plötsligt har vi den där accelerationen som gör elbilen till en snackis, att en kompakt stadssuv plötsligt drar ifrån den där sportbilen vid rödljusen.

AC-laddning på 22 kW är standard. Vid snabbladdning är det möjligt att ladda med effekter på upp till 150 kW – och att ladda från 10 till 80 procent ska ta superspecifika 28,8 minuter enligt specifikationerna.

Sportig, praktisk och snygg

Zeekr X ger designmässigt ett sportigt intryck, med sitt sluttande tak, infällda handtag och kontrasterande designdetaljer. Det är något som blir speciellt tydligt i den vita kulörer med svarta detaljer som är abrupta, oväntade och annorlunda. Det hela förkroppsligar X – precis som bokstaven X är helt annorlunda från alla andra bokstäver i alfabetet.

Interiört är Zeekr X rymlig för sitt format med bra utrymmen fram, där både förare och passagerare kan breda ut sig. Sittpositionen i bilen är bra, på bekväma säten med en hög sitthöjd vilket ger en god uppsikt runt bilen och vad som händer framför.

Zeekr har lyckats bevara ett rent och enkelt intryck, samtidigt som det ändå finns ett grundläggande utbud med viktiga förarreglage och spakar. Här finns en förardisplay, headsup-display och en stor central pekskärm.

Det mesta som navigering, media och klimatanläggningen styrs genom nämnda pekskärm. Inställningar som speglar, stolar och preferenser kring hur ventilationsutblåsen riktar luften är automatiserade och sparade till förarens egna profil. Det hela tyder på ett helhetstänk på teknikfronten.

Bland praktikaliteter finns en bra disponering av USB-uttag både fram och bak, enkla förvaringsmöjligheter och en fiffig krok för handväskan. En liten tankevurpa är kanske att det bara finns en mugghållare fram.

Även baksätet, trots sitt kompakta format är helt klart godkänt. Här finns ett armstöd med två mugghållare, USB-uttag och fläktutblås. Det stora panoramaglastaket bidrar till en generös takhöjd och en luftig och rymlig känsla.

Bakpartiet på Zeekr X är kort vilket så klart drar ner lastvolymen till 362 liter. Det är däremot förhållandevis rätblockigt vilket gör det praktiskt för att lasta några mindre resväskor eller hela veckohandlingen. Under golvet gömmer sig också ett stort förvaringsutrymme.

Fram finns också en frunk, med tillräckligt utrymme för en uppsättning laddkablar och en påse med spolarvätska. På dragkroken får Zeekr dra hela 1600 kilo.

Summering

En provkörning återstår så klart för att forma en uppfattning om hur det är att färdas i Zeekr X. Intrycket är ändå en bra paktering, på en bra plattform i en efterfrågad storleksklass som gör att X har möjligheter att lyckas. Det kan bli en elbil som tilltalar många.

Basmodellen kostar från 550 000 kronor, medan den mer lyxigt utrustade och kraftfullare AWD Privilege kostar från 595 000 kronor. Det är betydligt mer än syskonbilen Volvo EX30 som ska locka med ett startpris på 429 000 kronor, men med lite tillval kan Volvo EX30 kosta över 600 000 kronor. Då har gapet minskat till den redan välutrustade X. Den har dessutom mer utrymmen, och betydligt mer påkostade material. Zeekr riktar trots allt in sig mot premiumsegmentet.

Att Zeekr är ett ungt varumärke behöver inte vara en nackdelen. Resultatet är en unik produkt, närheten till Geely och Volvo – och svenskkopplingen gör att Zeekr ändå känns säkert som en uppstickare.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.