Så blir infotainmentsystemet i VW-baserade Ford Explorer EV

I början av 2024 startar leveranserna av Ford Explorer. En elbil speciellt utvecklad för den europeiska marknaden – med produktion i Köln. Elbilen är baserad på Volkswagens MEB-plattform och delar en hel del med Volkswagen ID.4.

Det lär innebära snarlik prestanda även om Ford inte har kommunicerat detaljerna fullt ut. Officiellt är i alla fall en instegsmodell med en motor på 170 hästkrafter och två fyrhjulsdrivna varianter med 286 respektive 340 hästkrafter.

Att bygga Ford Explorer på Volkswagens plattform har fungerat som en språngbräda för Ford. Man kan dessutom dra nytta av skalfördelarna. Volkswagen-gruppen är betydligt större i Europa än Ford.

Men det för så klart med sig både fördelar och nackdelar. Nya Ford Explorer kommer vara kraftigt influerad av Volkswagen ID.4 och det blir så klart en utmaning för Ford att sätta sin egen prägel utanför Volkswagens ramar.

Mjukvara från VW, känsla från Ford

En vanlig fråga är exempelvis vilket infotainmentsystem som Ford kommer att använda. Blir det Volkswagens, eller ett eget Ford-system? Det besvarar nu Martin Sander, chef för Ford e Europe för branschtidningen Automotive News Europe.

– Bakgrunden är Volkswagen-teknik, men fronten och allt som kunden rör och känner inte bara när det gäller material utan även när det gäller mjukvarufunktionalitet och layout på skärmen är Ford, säger Martin.

– När du kommer in i en Explorer kommer den att se mycket mer ut som en Mustang Mach-E än något annat, fortsätter Martin.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.