Världens största eldrivna containerfartyg har precis haft sin premiärtur utanför Shanghai på den kinesiska östkusen i slutet på förra månaden. Nu har skeppet regelbundet börja trafikera flera hamnstäder längs landets kust.
Fartyget Greenwater 01 tillhör logistikbolaget Cosco och mäter 119,8 meter i längd och 23,6 meter på bredden. Fartyget har en total batterikapacitet som överstiger 50 000 kWh genom utbytbara batterilådor som är utformade som containers och placerade på däck. Totalt finns det plats för 36 batterilådor som innehåller batterier av litiumjärnfosfat (LFP).
– Varje batterilåda kan ge 1 600 kilowattimmar elektricitet. Sex batterilådor är tillräckligt för fartygets dagliga drift, berättar Wang Jun, kapten på Greenwater 01.
Väl i hamnen kan batterilådorna lastas av och ersättas med nya fullt laddade batterier. Något som kortar ner fartygets laddningstid. Fartyget drivs framåt av två elmotorer på 900 kW vardera och toppfarten är 19,4 km/h.
Utöver 36 batterilådor lastar skeppet också 700 standardcontainrar på 20 fot. En seglats på 100 nautiska mil (18,5 mil) sparar 3,9 ton bränsle, uppger logistikbolaget.
Bakom satsningen finns ett samarbete mellan 80 individuella företag som representerar branscher som elektrisk framdrivning, fartygsdesign och konstruktion, drift av hamnar och terminaler, vetenskapsinstitutioner, leverantörer av batterier och industriinvesteringar och finansiering. Målet med samarbetet är att elektrifiera fartygssektorn.
Kommentera