Nya Zeekr 001 presenterad i Kina – laddar från 10 till 80% på 11,5 minuter

I Sverige är elbilen Zeekr 001 en nykomling, men i Kina där den har funnits en tid presenterar Zeekr nu en uppdaterad modell. Vid en första anblick ser nya Zeekr 001 ut som sin föregångare. Men exteriören har förfinats något med drag från prestandamodellen Zeekr 001 FR.

På nya Zeekr 001 ser vi nu en mer aggressiv stötfångare, en LiDAR-sensor på taket och en ny bakspoiler. Zeekr introducerar också den nya färgen Olive Green.

Drivlinan i nya Zeekr 001 kan nu leverera upp till 580 kW i motoreffekt och en räckvidd på över 750 kilometer, enligt kinesiska körcykeln CLTC. Den piggaste varianten av Zeekr 001 klarar nu 0 till 100 km/h på 3,3 sekunder.

I samband med uppdateringen har Zeekr också uppdaterat drivlinan till en 800-voltsarkitektur. Det ska bland annat möjliggöra snabbare laddning. Zeekr 001 erbjuds med ett LFP-batteri på 95 kWh som ska gå att ladda från 10 till 80 procent på 11,5 minuter.

Som alternativ erbjuds också ett 100 kWh NMC-batteri för de mer motorstarkare modellerna som ska klara detsamma på 15 minuter. Enligt Zeekr ska det vara möjligt att ladda på med 25 mil körsträcka på fem minuter.

Nya Zeekr 001 får också dubbelriktad laddning och V2V-teknik. Genom DC-laddning ska 001 kunna ladda en annan bil med en effekt på upp till 60 kW.

Interiört ser vi ett nytt instrumentkluster och en ny ratt med riktiga knappar. Zeekr har också introducerat nya material- och kulörval. Med uppdateringen kommer också en mer kraftfull ljudanläggning med 28 högtalare, varav några högtalare är integrerade i stolarna.

Zeekr berättar också om en förbättrad kvalité på material och ytor, nya massagefunktioner i sätet, en pekskärm som kan vinklas åt höger eller vänster samt en head-up-display med en projiceringsyta motsvarande 35,5 tum.

Klar för Kina

De första leveranserna av nya Zeekr 001 ska starta i Kina den 1 mars. Om nya Zeekr 001 också kommer till Sverige är för tillfället ovisst. Gerald Kahlke som är PR-chef för Zeekr Europa meddelar att den uppdaterade varianten i första hand är utvecklad för den kinesiska marknaden.

– Det finns för närvarande inga nya modellplaner för den europeiska marknadsintroduktionen. De nya funktionerna och tekniken kommer säkert att introduceras i Europa, men i ett senare skede jämfört med Kina, säger Gerald Kahlke, PR-chef för Zeekr Europa till Allt om Elbil.

– Det krävs utvecklingstid för att skräddarsy den nya produkten och tekniken för att möta de strängare europeiska standarderna för certifiering och typgodkännanden. Detta arbete kommer att utföras av Zeekrs europeiska FoU-center i Göteborg, tillägger Gerald Kahlke.

Fotnot: Det kan alltså vara klokt att anta att en del av dessa specifikationerna kommer vara exklusiva för den kinesiska marknaden även i samband med en europeisk lansering.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.