Tyska biltillverkarna vill stoppa EU:s tullar på elbilar från Kina

EU har sedan i höstas granskat kinesiska biltillverkaren som säljer elbilar i Europa. Det med anledning av att de skulle kunna vara subventionerade av den kinesiska staten, och därmed konkurrera mot den europeiska bilindustrin med oschyssta villkor.

Europeiska kommissionen har aviserat att man kan införa strafftullar på elbilar som tillverkas i Kina och säljs inom Unionen. Nu höjer bland annat de tyska biltillverkarna BMW och Volkswagen sina röster emot förslaget.

– Du skulle ganska snabbt skjuta dig själv i foten. Vi anser inte att vår bransch behöver skyddas, ska BMW:s VD Oliver Zipse ha sagt i samband med senaste kvartalsrapporteringen. Att kunna vara verksam på globala marknader ger bara bolaget stora industriella fördelar menar Zipse.

– Du kan enkelt äventyra den fördelen genom att införa importtullar, sa Zipse och förtydligade dessutom att det inte bara handlade om slutprodukten, utan också på komponentsidan och råvarusidan.

BMW tillverkar själva BMW iX3 och flera Mini-modeller i Kina som sedan säljs på den europeiska marknaden. Även Volkswagen som är kraftigt beroende av den kinesiska marknaden med en hög försäljning i landet oroar sig vad som skulle hända om de införde tullarna:

– Det finns alltid någon form av vedergällning, ska VW-märkets VD Thomas Schäfer sagt under ett föredrag, rapporterar Reuters.

Mercedes VD Ola Källenius uttalade sig också på ämnet tidigare i år:

– Höj inte tullarna. Jag tycker att vi ska gå åt andra hållet. Ta de tullar som vi har och sänk dem, sa Ola Källenius till Financial Times. Han försvarade uppmaningen med att det är en ”naturlig utveckling av konkurrensen och den måste mötas med bättre produkter, bättre teknik och mer smidighet”.

– Det är marknadsekonomin. Låt konkurrensen ske. Vi har inte bett om det här. Vi som företag ber inte om uppbackningen, och jag tror inte att de bästa kinesiska företagen ber om det här heller. De vill tävla i världen som alla andra, fortsatte Ola Källenius.

Relaterad läsning: Tullen i EU ska börja registrera elbilar från Kina (ifall det blir strafftullar).

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.