Topp 5 elbilar jag ser fram emot 2023

På bara några år har utbudet av elbilar gått från en handfull till ett hundratal. I år kan vi förvänta oss att se ett femtiotal nya elbilar om vi tar hänsyn till både kända och okända lanseringar.

Det rör sig om elbilar från både traditionella och etablerade tillverkare till helt nystartade biltillverkare. En del av modellerna är helt nya, medan andra är uppdateringar på modeller som funnits på marknaden ett tag.

Här kommer mina topp fem elbilar som jag ser fram emot mest i år – och varför.

Hyundai IONIQ 6

Hyundai bevisade tidigt att man menade allvar när man satsade på elbilar. Märkets första elbil Hyundai IONIQ som senare följdes av Kona visade sig båda vara otroligt kompetenta elbilar för sin tid. Med introduktionen av plattformen E-GMP som sitter i IONIQ 5 tog man tekniken till nästa nivå.

En av paradgrenarna hos E-GMP-plattformen är snabbladdningen. På under 20 minuter laddar du på med tillräckligt mycket energi för att utan vidare kunna fortsätta din resa. Det gör den otroligt lämpad för längre resor.

Med nya IONIQ 6 adderar Hyundai ytterligare en vinnande faktor till långfärds-ekvationen: Aerodynamik. IONIQ 6 kommer bli en av de mest strömlinjeformade modellerna på marknaden och kommer därmed erbjuda riktigt låg förbrukning.

Jag gillar alltså att IONIQ 6 kommer kunna ladda snabbt och hushålla med energin för att nå långt. Även om Hyundai inte siktat på det själva så är mina förväntningar att IONIQ 6 kommer bli en seriös utmanare till Tesla Model 3. De två modellerna har ganska mycket gemensamt; snabb laddning, unikt utseende, låg förbrukning och bagageutrymme av typ brevinkast.

Opel Astra Sports Tourer

En kombi! Vi behöver en kombi. Från Stellantis-koncernen kommer detta året två stycken eldrivna kombibilar. Det i form av Opel Astra Sports Tourer samt Peugeot 308 SW.

De båda modellerna bygger på samma plattform och kommer erbjuda snarlika prestanda. Däremot tycker jag att Opels modell är snäppet snyggare. Därför ser jag fram emot den mest.

Opel har redan nu släppt en del detaljer. Modellen får ett relativt litet batteri på 54 kWh men samtidigt lovar man 416 kilometer (WLTP) i räckvidd. Av siffrorna att döma kommer Astra Sports Tourer bli relativt energieffektiv.

Idag är den enda utmanaren och alternativet för den som söker en kombi under Porsche Taycan Turismo-nivå en MG5. Det är inte gott nog. Nu blir det ändring på det och mer ”Made in Europe” helt enkelt!

Volkswagen ID.3 Gen 2

I år har Volkswagen lovat en facelift av Volkswagen ID.3. Biltillverkaren säger sig ha lyssnat på kunderna och man kommer introducera en rad förbättringar som ska råda bot på en del av de irritationsmoment som ID.3 tampats med.

Vi har inte fått se något konkret vad uppdateringen kan tänkas erbjuda, och skissbilderna är just skissbilder som så klart inte är några garantier för vad som komma skall (eller för den delen visar det tydligt).

Men i fokus står bland annat förbättrad mjukvara, som ”ska förbättra systemets prestanda”. Volkswagen har högt satta mål för mjukvaran och har haft det sedan dag ett, men man har inte riktigt kunnat leverera på den punkten. Att komma ikapp mjukvarumässigt på både redan levererade elbilar genom uppdateringar men också nya har högsta prioriterat.

Vi behöver elbilar i storlek med Volkswagen ID.3 (och helst mindre). Om nya ID.3 kan bli jättebra, så är det jättebra. Jag vill att den ska bli det, jag vill se Volkswagen leda segmentet och lyckas. Vi måste kunna förlita oss på våra europeiska tillverkare även i det här segmentet.

Nio ET5

Precis när jag två gånger på raken hyllat europeisk bilindustri lyfter jag fram en kinesisk elbil. Jag ser helt enkelt fram emot lanseringen av Nio ET5. Efter min provkörning av Nio ET7 så har jag kommit till insikten att Nio kan tillverka elbilar.

En bra elbil är mer än bara en bekväm och robust bil med ratt och fyra hjul. En bra elbil innebär också en riktigt bra men framförallt en enkel mjukvaruupplevelse som automatiserar och förenklar bilkörningen. Det har Nio bevisat med ET7 och därför känns det välkomnat att Nio kommer lansera en modell i en lägre prisklass än ET7.

Den positionen kommer Nio ET5 att fylla. Sedan är Nio ET5 också riktigt snygg. Jag ser verkligen fram emot vilket avtryck som Nio ET5 kommer kunna göra i samband med lanseringen framåt sommaren.

Hyundai Kona Electric

Hyundai har uppenbarligen imponerat på mig och tar två placeringen på den här listan. Utöver IONIQ 6 så ser jag också fram emot uppdateringen av Kona Electric som kommer i år.

Det blir en rejäl facelift exteriört men ännu större blir uppdateringen på insidan. Den blir både rymligare men också betydligt modernare. Nya Kona Electric kommer kännas lite mer nutid.

Hyundai har ännu inte avslöjat några detaljer om den tekniska drivlinan. Vi vet inte alls om det blir samma som tidigare (på gränsen till att snart bli en utdaterad drivlina) eller om Hyundai kommer att erbjuda några större överraskningar. Snabbare laddning hade kunnat göra nya Kona Electric till en solklar vinnare och utmanare i segmentet. Jag är förväntansfull.

Vilka ser du fram emot?

Det här var fem av de modellerna som jag ser fram emot mest under det här året. Det är fem modeller från en lång lista nya elbilar som är på gång.

Vilka ser du fram emot mest?

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.