Premiär: Kinesiska Nio har lanserat elbilen Nio ET5 – upp till 1000 kilometer i räckvidd

Pressbild: Nio

I helgen visade kinesiska Nio upp sin nya elbil Nio ET5. Här är en närmre titt modellen och vad den kommer att erbjuda. Modellen är märkets mest kompakta bil hittills och kan bli tänkas bli en utmanare till bilar i storlek med Tesla Model 3.

Modellens design ska föra tankarna till en sportbil. Detaljer som bredare hjulspår och de skarpa formerna ska förstärka sportigheten. Sporten syns även i prestandan. Fyrhjulsdrift, en maximal effekt på 360 kW (480 hästkrafter) och 0-100km/h på 4,3 sekunder säger produktbladet.

Interiört vill Nio med ET5 ta platsen som ett andra vardagsrum. Den är inspirerad av trender inom möbler, mode och skor, förklarar Nio. Resultatet är en sofistikerad interiör med varm känsla. Luftventilerna har fått en design som gör dem osynliga i inredning och gör designen mer sammanhängande.

Bland andra noterbara detaljer är ett speciellt tyg i interiören som förbättrar akustiken i bilen och ska skapa en tyst avkopplande kokongliknande atmosfär.

Mycket av materialen i interiören ska också vara skapta av återvunna och hållbara material. En ljussättning med 256 färger ska ska sätta exakt rätt sinnesstämning i bilen. Ett stort panoramaglas ska hjälpa till och skapa en ljus och rymlig känsla.

Ny teknik

I ET5 hittar vi också den senaste AR- och VR-tekniken. Genom speciellt utvecklade AR/VR-glasögon ska man kunna skapa en panoramisk digital cockpit i bilen. Tekniken ska kunna användas både för att förstärka förarupplevelsen men också för underhållning.

ET5 kommer också med Nio senaste självkörande mjuk- och hårdvara. På sikt ska bilen kunna bli helt självkörande. Det innefattar en helt automatiserad upplevelse både på motorvägar, i stadsområden, parkeringsplatser och vid batteribyten.

Mjukvaran för den självkörande tekniken kommer att förbättras med tiden i takt med att den blir klar. Den kommer finnas tillgänglig som en månadsprenumeration.

Prestanda och lång räckvidd

Nio ET5 är utrustad med två motorer som totalt levererar 360 kW. Fram sitter en 150 kW asynkron induktionsmotor och bak sitter en 210 kW permanentmagnetmotor. Det ska göra att bilen klarar 0-100km/h på 4,3 sekunder. Modellen kommer med tre storlekar på batteri:

  • Standard Range, 75 kWh och en räckvidd på 550 km (CLTC)
  • Long Range, 100 kWh och en räckvidd på 700 km (CLTC)
  • Ultralong Range, 150 kWh och en räckvidd på 1000 km (CLTC)

Valmöjligheterna kring ET5 ska vara många. Bland annat erbjuder Nio ET5 i nio extroverta exteriörfärger som ska få bilen att synas på vägarna. Färgerna kommer att vara helt exklusiva till modellen, förklarar Nio.

Nio ET5

De första leveranserna av Nio ET5 kommer att starta i september 2022. Det datumet syftar sannolikt på den kinesiska marknaden. Priserna kommer i Kina starta på 328 000 RMB (motsvarande 471 000 kronor) eller 258 000 RMB (371 000 kronor) med batterihyra. Som en jämförelse kostar en Tesla Model 3 i Kina mellan 255 650 till 339 900 RMB beroende på modell.

Nio kommer även till Sverige men det är ännu inte klart med vilket modellprogram. Det var igår som Nio bekräftade att man kommer att etablera sig i Sverige, Danmark, Tyskland och Nederländerna under 2022.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.