30+ nya elbilar som kommer 2023

Under 2023 kan vi förvänta oss en hel del nya och spännande elbilar. Allt från Volvo, Opel, Polestar, Nio till Honda har nya elbilar på gång. Både i form av premiärer och koncept men också elbilar som blir leveransklara och rullar ut till de första kunderna.

Här kommer en lista med några av höjdpunkterna som vi kan förvänta oss under 2023. En del av modellerna är definitivt bekräftade medan andra lanseringar kan vara något mer preliminära baserade på uppgifter från intervjuer och kortare uttalanden i förbifarten.

Om jag missat någon modell i listan får du gärna påpeka det. Längst ner i artikeln finns ett kontaktformulär för att skicka in kompletteringar. (Senast uppdaterad 2023-02-09)

Opel Astra-e

Opel Astra-e

Under 2023 ska Opels populära bilmodell Astra bli elbil. Det har Opel redan bekräftat i samband med lanseringen av en fossil-Astra under förra året. Sannolikt är att den kommer dela drivlina med koncernsyskonet Peugeot e-308. Det kommer innebär en motor på 115 kW, ett batteri på 54 kWh och en räckvidd runt 400 kilometer.

Jeep Avenger

Under 2023 lanserar Jeep sin första elbil. Det handlar om Jeep Avenger som är en elbilsmodell speciellt utformad för den europeiska marknaden. Ännu har vi inte fått alla specifikationer – målet är dock en räckvidd på upp till 400 kilometer.

Audi Q8 e-tron

Audis första elbil Audi e-tron får en uppdatering och nytt namn. Under namnet Q8 e-tron får vi bland annat uppdaterad räckvidd till 600 kilometer och snabbare laddning. Audi e-tron sålde bra, och det kan denna uppdateringen också väntas göra – även om konkurrensen ökat i det dyrare suvsegmentet. Priserna ligger mellan 800 000 och 1 000 000 kronor.

Polestar 3

Polestar 3 är märkets andra renodlade elbil. Modellen ska placera sig som en prestandasuv och lär hamna i det högre prissegmentet. Den har en räckvidd på 610 kilometer från ett batteri på 111 kWh och toppmodellen klarar 0–100 km/h runt 4,7 sekunder. Här kan du läsa mer om modellen.

Volvo EX90

Pressbild: Volvo Cars

Volvo EX90 delar mycket med Polestar 3. Den blir sjusitsig och ska erbjuda upp till 600 kilometer i räckvidd från ett batteri på 111 kWh. Snabbladdning från 10 till 80 procent på 30 minuter imponerar för ett sådant stort batteri. Du behöver dock hitta en snabb laddare med en effekt på upp till 250 kW för att nå dit. Priset här landar runt miljonen. Högt för ”gammel-Volvo”, men nya Volvo siktar på premium.

BMW iX1

Den här elbilen spås bli en god utmanare till Volvo XC40 Recharge med planerad leveransstart under 2023. Bland specifikationerna nämner BMW ett batteri på 64,7 kWh vilket ska ge en räckvidd på 438 kilometer. De dubbla motorerna har en kombinerad effekt på 200 kW (272 hk). Försäljningen har redan startat inför nästa års leveranser. Riktpriset är 610 000 kronor.

Lotus Eletre

Detta är ingen elbil för dussinet. ”Nya” Lotus ägs av Geely och planerna framåt är att bli ett elbilsmärke. Lotus Eletre tar formen av en dyr prestanda-suv med över 600 hästkrafter och en räckvidd på runt 560 kilometer. Kraftull, tuff och dyr alltså. De första leveranserna ska starta i början av 2023.

Fisker Ocean

Tillverkningen av Fisker Ocean startade i november 2022 med lagom leveransstart i Sverige under 2023. Den första varianten av Ocean erbjuder fyrhjulsdrift, dubbla motorer och en räckvidd på upp till 630 kilometer. Det svenska priset startar på 755 000 kronor.

Peugeot e-308 SW

Kombi och elbil är en efterlängtad kombo. På gång är Peugeot e-308 med lansering under 2023. Löften är en räckvidd på 400 kilometer från ett batteri på 54 kWh. Det är ett relativt litet batteri som tyder på att modellen har potential att leverera låga förbrukningssiffror i förhållande till den angivna räckvidden.

Sono Sion

Efter många år av utveckling är kanske väntan för denna elbil över. 2023 är nämligen då solcellselbilen med ett riktpris på 30 000 euro ska gå i produktion. 305 kilometer i räckvidd från ett batteri på 54 kWh, snabbladdning på 75 kW och dubbelriktad AC-laddning på 11 kW. Dessutom ska solpanelerna minimera behovet av att ladda med fyra gånger.

Renault 5

Under 2023 kommer vi att få en närmare titt på Renault 5 – en kompakt elbil som idag endast presenterats i konceptform. Räckvidden kommer ligga runt 400 kilometer från ett batteri på 52 kWh. Målet är också att drastisk kunna sänka produktionskostnaden jämfört med tidigare elbilar. Säljstarten är dock först 2024.

Ford ”mellan-suv”

Ford har fler elbilar på gång och under 2023 kommer Ford att lansera en modell som man beskriver som en mellanstor suv. Produktionen kommer att starta under den senare delen av 2023 i Köln. Den kommer att vara baserad på Volkswagen-koncernens MEB-plattform.

Hyundai IONIQ 5 N

Under 2023 är det global lansering av en sportigare variant av Hyundai IONIQ 5. Det är prestandadivisionen N som ligger bakom modellen. Vi vet mycket lite om detaljerna, men genom att snegla på koncernsyskonet Kia EV6 GT är gissningen imponerande prestanda. EV6 GT har en effekt på 430 kW (585 hk) och klarar 0–100 km/h på hissnande 3,5 sekunder.

Hongqi E-HS9

Under 2023 startar leveranserna av den superlyxiga suven Hongqi E-HS9 som lovar ”kunglig komfort”. Till Sverige kommer den i två utföranden där modellen med störst batteri har en räckvidd på 465 kilometer och en motor som levererar 551 hästkrafter.

Audi A6 e-tron

Från Audi har vi redan fått se konceptet Audi A6 e-tron, en premiumsedan med upp till 700 kilometer räckvidd. Under 2023 kommer vi att få se den produktionsklara bilen för första gången. Senare kommer också modellen som en kombi.

DFSK Seres 5

Under 2023 startar leveranserna av el-suven Seres 5 från DFSK. Elbilen är utrustad med ett batteri på 88 kWh och ska leverera en räckvidd på upp till 450 kilometer. Den erbjuds både som bakhjulsdriven med en motor på 255 kW (347 hk) och som fyrhjulsdriven med en effekt på hela 510 kW (695 hk).

Toyota bZ small crossover

Toyota förväntas lansera en mindre crossover under 2023. Modellen går för tillfället under arbetsnamnet bZ Small Crossover. Fokus för modellen är att försöka få så lång räckvidd som möjligt, från ett mindre batteri, genom att sänka förbrukningen.

Porsche el-Macan

Prototyp av Porsche Macan. Pressbild: Porsche

Mot slutet av nästa år ska Porsche starta tillverkningen av en helt eldriven Porsche Macan. Detta är VW-koncernens syskonmodell till den kommande Audi Q6 e-tron. Även om detaljerna inte är helt bekräftade så finns det en del tidiga indikationer på prestandan. Bland annat ett batteri på 100 kWh, snabbladdning upp till 270 kW och en motoreffekt på 475 kW (646 hk).

Honda e:Ny1

Under 2023 kommer vi kunna förvänta oss att få se mer från Honda på elbilsfronten. Tidigare i år visade Honda upp konceptet e:Ny1 med planerad introduktion under 2023. Modellen är en mellanstor suv speciellt ämnad för euroepiska kunder men mer än så vet vi inte idag.

Aiways U6

Mot slutet av 2022 är det planerad säljstart för Aiways U6. Aiways beskriver modellen som sportig, men har inte avslöjat så mycket mer än så. De första leveranserna lär ske i den tidigare delen av 2023.

Hyundai IONIQ 6

IONIQ 6 är aerodynamisk elbil baserad på samma plattform som Hyundai IONIQ 5. Modellen visades upp sommaren 2022 och leveranserna förväntas börja under 2023. Den kommer både med bakhjulsdrift och fyrhjulsdrift. Idag vet vi dock bara specifikationerna för den fyrhjulsdrivna varianten. Den levererar 239 kW (326 hk) och klarar 0-100 km/h på 5,1 sekunder.

Ora Funky Cat

Kinesiska Great Wall Motors har under det gångna året rullat ut Ora Funky Cat i Storbritannien. Sverige står på tur med lansering 2022. De första leveranserna startar sedan under 2023. Det är en liten kompakt elbil, som i utförandet med det största batteriet på 63 kWh erbjuder en räckvidd på 420 kilometer.

Mercedes EQE SUV

EQE SUV placerar sig i ett segment med större suvar, även om den är betydligt nedtonad från märkets lyxigare syskon EQS SUV. Trots nedtoningen håller den en hög standard.

Mercedes har endast visat upp delar av modellen (bland annat interiören) men inte släppt några uppgifter om prestanda eller priser. Den planerade världspremiären i oktober 2022 gör att en sälj- och leveransstart sannolikt blir under 2023.

Volkswagen ID. Aero

Denna lite större sedanmodellen från Volkswagen är ännu bara konceptlanserad för den kinesiska marknaden. I modellen sitter ett batteri på 77 kWh och den förväntande räckvidd är upp till 620 kilometer. Men Volkswagen har bekräftat att produktionen av en europeisk version kommer att starta under 2023. Året efter kommer den som kombi.

Maserati GranTurismo Folgore

Italienska lyxbilstillverkaren Maserati har också siktet på elbilar. Under 2023 är det planerad världspremiär av Maserati GranTurismo. Ett kraftpaket med 1200 hästkrafter, som ska klara 0–100 km/h på 2,3 sekunder och erbjuda en toppfart på 320 km/h.

Maserati Grecale Folgore

Under 2023 är det också premiär för en el-suv från Maserati. Modellen Grecale Folgore ska också den erbjuda rejält med prestanda. En toppfart på 285 km/h och sprinten 0–100 km/h på 3,8 sekunder är några av detaljerna som Maserati avslöjat idag. De första leveranserna ska starta under hösten 2023.

Nio ET7

Elbilstillverkaren Nio är på ingång i Sverige. Ett skepp ska redan vara på väg och beställningarna ska öppna under 2022. Det är bekräftat. Exakt när leveranserna kan starta är inte bekräftat, men troligtvis i inledningen av 2023. Därför får modellen vara med på den här listan.

Xpeng P7

Pressbild: Xpeng

Nyligen kom de första svenska prisuppgifterna om Xpeng P7. En eldriven sedan med runt 400 till 550 kilometer i räckvidd beroende på utförande. I samband med det kom också den första leveransindikationen om att leveranserna ska starta under 2023.

Kia EV9

I början av 2023 är det premiär för Kias nya stora suv EV9. Modellen som bygger på samma plattform som Kia EV6 ska erbjuda gott om plats. Vi har inga detaljerna om prestanda idag, men i konceptform har EV9 en räckvidd på runt 530 kilometer och plats för sju personer fördelade över tre stolsrader.

Smart #1

I sommar öppnar numera Geely-ägda Smart orderböckerna till denna helt nyutvecklade elbil Smart #1. En förhållandevis rymlig modell från biltillverkaren som annars är kända för att göra riktigt kompakta modeller. Upp till 440 kilometers på en laddning.

Rolls-Royce Spectre

Lyxmärket Rolls-Royce kommer mot slutet av 2023 starta leveranserna av sin första elbil Spectre. Modellen beskrivs som otroligt snabb och lyxig – men inga specifikationer finns presenterande. Gissningen är dock runt 600 hästkrafter baserat på tidiga uttalanden.

Volkswagen ID.3 GTX / facelift

Högst spekulativt är att Volkswagen ID.3 kommer att få en facelift under 2023. Flera tyska medier, bland annat AUTO BILD som brukar vara säkra på sina uppgifter, har rapporterat om det här. Volkswagen har också sagt att en naturlig vidareutveckling av ID.3 är en fyrhjulsdriven GTX-variant. Sannolikheten är stor att nyheter kring en förändrad ID.3 kommer under 2023.

Lightyear 0

Under 2023 startar leveranserna av världens mest aerodynamiska elbil. Lightyear 0 är en elbil med fokus på effektivitet – 625 kilometer i räckvidd från ett batteri på 60 kWh. Utöver det kan solpaneler på elbilens kaross ladda på med runt 70 kilometer om dagen. Priset är högt (2,5 miljoner kronor) och produktionsvolymerna kommer vara begränsade.

MG Cyberster

MG ska i en hyllning till sitt arv i samband med sitt 100-årsfirande lansera en eldriven sportbil. Arbetsnamnet är MG Cyberster och har beskrivits som en högpresterande tvåsitsig roadster. Premiär under 2023! Konceptet har imponerande prestanda och ska klara 0-100km/h på under tre sekunder och ha en räckvidd på 800 kilometer. Vad den produktionsklara modellen kommer erbjuda återstår att se.

Tesla Cybertruck

Till sommaren ska leveranserna av den spektakulära Tesla Cybertruck starta i USA. Även om det inte finns några bekräftade planer på en lansering i Sverige eller Europa så är det fortfarande en stor milstolpe för Tesla och något som kommer att skapa ett stort intresse världen över.

Har jag missat någon elbil i listan?

Målet är att skapa den mest kompletta listan över elbilar och nyheter vi kan förvänta oss under 2023. Dina tips är därför värdefulla!

    Missa inget
    En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
    Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.