Elbilen Lotus Evija är den snabbaste bilen runt Nürburgring (eller tredje)

Det är nu en serieproducerad elbil som är den snabbaste bilen runt de berömda racingbanan Nürburgring. Eller tredje snabbaste. Det hela beror på hur man ser det. Lotus har nämligen släppt ut sin prestandabil Lotus Evija på banan.

Lotus Evija är en serieproducerad väglaglig prestandabil, och skulle därmed kunna räknas som den snabbaste sådana runt banan någonsin. Tidigare höll Mercedes-AMG One det rekordet med tiden 6:30.705. Och Evijan gjorde varvet på 6:24.047.

Grejen är dock att även om bilen Lotus tog runt banan har ett seriechassi och drivlina i original så har Lotus gjort modifieringen till den för att anpassa den för banan. Det inkluderar bland annat andra bandäck, uppgraderade bromsar, unika dämpare och en stor gigantisk bakvinge. Den nya skapelsen kallar man för Evija X och kan inte räknas som en serieproducerad bil. Då är Lotusen istället tredje snabbast.

I övrigt är både Evija och Evija X fyrhjulsdrivna, har en kombinerad motoreffekt på 1500 kW (2011 hk) och ett vridmoment på 1704 Nm. Batteriet är på 93 kWh och WLTP-räckvidden är 402 kilometer. Evija X har en maximal downforce på hela 4,5 ton.

Kolla in varvet här:

Absolut snabbast runt ringen är Porsche 919 Hybrid EVO med en varvtid på 5:19.546 och på andraplatsen kommer Volkswagen ID.R med en varvtid på 6:05.336. Ingen av dessa är däremot några serieproducerade bilar.

Bland serieproducerade elbilar kan Rimac Nevera nämnas som gjorde varvet på 7:05.298. Vi har nya Porsche Taycan Turbo GT som tog varvet på 7:07.55 samt Tesla Model S Plaid som gjorde varvet på 7:25.231. Evija är snabbare än samtliga dessa.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.