Första intrycken av elbilen Hyundai IONIQ 6 – en eldriven streamliner som klarar 614 km

Idag visade Hyundai för första gången upp nya elbilen Hyundai IONIQ 6 i Sverige och jag har tagit mig en första titt och samlat mina första intryck. Även om Hyundai själva uttrycker att det inte är en utmanare till Tesla Model 3 så är det ändå lätt att dra tankarna dit. Anledningen är dess aerodynamiska och annorlunda linjer som ger en imponerande låg förbrukning.

Den bakhjulsdrivna varianten av IONIQ 6, utrustad med det stora batteriet på 77,4 kWh har en förbrukning på 14,3 kWh/100 km och en räckvidd på 614 kilometer. Det kan jämföras med motsvarande syskonmodellen IONIQ 5 med samma batteri och motor som har en räckvidd på 481 kilometer.

Hyundai IONIQ 6 är inte en sedan, utan man vill själva kalla den för en streamliner. Återigen för att sätta på fokus att det handlar om effektivitet och komfort framför prestanda. Där förtydligande man ännu en gång att det inte är en Tesla Model 3 Performance-utmanare.

Med Hyundai IONIQ 5, IONIQ 6 och kommande IONIQ 7 har Hyundai tagit fram en modell som svarar upp till olika livsstilar. IONIQ 6 vänder sig till den unga familjen.

Första intrycken

De första intrycken är att IONIQ 6 har en genomtänkt interiör med balanserade och väl valda material. Inom räckhåll finns den nödvändiga instrumenteringen med reglage placerade antingen på ratten, mittskärmen eller strax under mittskärmen.

Det finns gott om utrymme och går att få en skön sittposition fram. Trots en relativt stor mittkonsol så upplevs det inte som den inskränker på sittbredden. Den elektriska och kompakta drivlinan har möjliggjort det generösa utrymmet.

Bak finns det ett överflöd av benutrymme även om föraren framför är lång. Här sitter man dock lågt, vilket gör att sittpositionen blir något udda om man har långa ben. Den sluttande karossen gör också att takhöjden är begränsad om även överkroppen är lång. Är längden inte ett hinder sitter man bekvämt även här.

Bagaget på Hyundai IONIQ 6 rymmer 401 liter och erbjuder ett generöst djup. Öppningen är begränsad men vinklad uppåt vilket underlättar när man ställer in väskor eller matkassar. Det blir inte ett brevinkast trots den lilla öppningen.

Fram finns en liten frunk. Den blir något större om man väljer den bakhjulsdrivna varianten av IONIQ 6.

För att säkerställa god effektivitet även under vinterhalvåret är IONIQ 6 utrustad med värmepump. Genom att navigera till en laddare förvärmer man också batteriet för optimal laddning. Mer om de tekniska finesserna och specifikationerna finns att läsa här.

De svenska priserna eller lanseringen är inte helt fastställd ännu. De första bilarna kan möjligtvis komma i slutet av första halvan av 2023. Hyundai Sverige ber att få återkomma vid ett senare tillfälle med mer detaljer. Jag hoppas också kunna återkomma med en mer utförlig rapport och provkörning i början av nästa år.

En IONIQ 6 med maxad prestanda då?

Kan Hyundai IONIQ 6 ändå bli en utmanare till Tesla Model 3 Performance på sikt? Tidigare uppgifter har pekat på att det kommer en Hyundai IONIQ 6 med ett N-emblem. Alltså en variant från Hyundais prestandadivision. Det är inget som Hyundai ville bekräfta idag – även om N-divisionen så klart också ska elektrifieras på sikt.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.