Provkört: Jag har kört Nio ET7 och jag gillar den

Jag har under en vecka provkört nya elbilen Nio ET7. En lyxig premiumsedan från den teknikinriktade elbilstillverkaren Nio. Lite som Tesla ungefär, fast från Kina.

Det har varit slingriga landsvägar, surrande i villaområden och långa motorvägskörningar mellan Göteborg och Stockholm. Och ett batteribyte har jag hunnit med också så klart. Det känns som det är enligt det mönstret som Sveriges ET7:or kommer rulla.

Föraren kommer vara en villaägare, som surrar runt hemmavid och regelbundet ger sig ut på långresor. Långa laddstopp är oönskade och här kan Nio ET7 briljera, förutsatt att det finns en batteribytesstation längs rutten.

Batteribytesstationerna eller ”Power Swap Stations” som de kallas på Nio-språk är bilmärkets helt unika approach till snabbare långresor men också rätt batteripaket för rätt tillfälle… men mer om det om en liten stund.

Den Nio ET7 jag provkörde var utrustad med ett batteri på 100 kWh och har en räckvidd upp till 580 kilometer enligt WLTP. Den är fyrhjulsdriven med två motorer som levererar 480 kW. (653 hk) och klarar 0–100 km/h på 3,8 sekunder.

Exteriören

Jag gillar utseendet på Nio ET7. Det är en stor elbil på nästan fem meter med kraftfulla linjer som varvas med mjukare linjer på ett unikt sätt smälter samman. Nio har lyckats varva aerodynamiska kompromisser med muskulösa och tongivande linjer.

De röda bromsoken ingår så klart också som standard. Själva pricken över i:et. Samtidigt är Nio ET7 inte för extrovert även om den drar till sig blickar. Den kan smälta in i trafiken.

Något som Nio däremot vill sticka ut och skryta med är den självkörande tekniken. Mjukvaran till full sjävkörning är inte där idag, men hårdvaran finns. Sensorer och lidar lyfter Nio stolt fram i utbuktningar runt hela bilen. ”Kolla in alla mina sjuttioelva sensorer”, ropar bilen.

Interiören

Nio har absolut lyckats med interiören i Nio ET7. Min favoritinteriör är den mörka interiören som fanns i den provbil jag körde. Den är oerhört stilren och enkel att vila ögonen på. De flesta materialen är genomgående omsorgsfullt valda och fungerar ihop.

Nio ET7 är en elbil i premiumsegmentet och det märks på det mesta. Stora härliga sköna sittplatser både bak och fram, ventilerade säten, massage både fram och bak.

Baksätet är antagligen den plats som har mest utrymme något som är typiskt för kinesiska elbilar. De gillar helt enkelt sina stora baksäten. Lite onödigt, för jag hade gärna tagit några fler centimeter till förarsätet. Jag är ändå 191 centimeter. Nu är det bra – men det hade kunnat bli utmärkt.

Körupplevelsen

Nio ET7 kan både vara oerhört härlig, komfortabel eller kul och vild att köra. Du väljer själv. ET7 har en rad konfigurerbara körlägen som på ett ögonblick kan anpassa köregenskaperna efter tycke och smak.

I komfortläget får du en mjukt svävande motorvägsfarkost som sväljer ojämnheter, med följsam styrning och lagom mycket motorkapacitet för att ge en mjuk färd. Eller så skruvar du åt alla reglage i Sport+ som gör stötdämpningen stenhård, sänker markfrigången och släpper lös alla hästkrafter som gör att du pressas mot sätena likt astronauterna i en rymdfarkost.

Det finns en ET7 för alla tillfällen i en och samma ET7. Förarassistanssystem gör det som de ska göra, även om man gör bäst i att justera lite i inställningarna för att de inte ska bli för påträngande. Typiskt för kinesiska elbilar är nämligen att det ska pipa, blinka, skaka och vibrera för minsta lilla ”fel”, men det går som sagt att stänga av.

Komforten är god oavsett körläge och Nio ET7 erbjuder dig en tyst, bekväm och trygg färd. Euro NCAP har gett ET7 fem stjänor.

Teknik i topp

Tekniken i Nio ET7 briljerar. Infotainmentsystemet är riktigt bra – snabbt med bra pekrespons. Det är enkelt att lära sig. Det är tydligt att Nio tagit inspiration från Tesla som är marknadsledande på det här.

Nio har tagit fram ett system som fungerar väl, med god navigeringen, välintegrerat med de egna batteribytesstationerna och övriga laddinfrastruktur. Det gör elbilsfärden enkel och bekymmersfri.

Den stora skärmen innehåller alla funktioner som klimatanläggning, underhållning och alla inställningar. Inställningarna är många – och det är möjligt att konfiguera mycket enligt eget tycke och smak. Definitivt en bonus.

Assistenten Nomi sitter på instrumentbrädan. Hon interagerar både med förare och passagerare och kan hjälpa till med enklare funktioner genom röststyrning. Idag kan hon bara engelska – men förhoppningvis kommer hon lära sig svenska längre fram.

Min första tanke var att Nomi skulle upplevas som påträngande, men ganska snabbt blev hon en reskamrat. Ett fint sällskap när man plöjde mil efter mil i ensamhet. Hon dansade till musiken jag spelade och sa åt mig att fokusera om jag blev distraherad.

Nio Power Swap Stations

Det unika med Nio är Nio Power Swap Stations. Stationer där du på fem minuter kan byta ut ditt tomma batteri mot ett fullt på fem minuter. Det är också möjligt att växla mellan olika batteristorlekar. Idag 75 eller 100 kWh. Längre fram kommer också ett 150 kWh-batteri. I takt med att ny batteriteknologi kommer kan säkert fler varianter erbjudas.

För att få tillgång till stationerna måste man antingen prenumerera på hela bilen, eller köpa bilen med en månadshyra på batteriet. Då ingår ett visst antal batteribyten varje månad. Just nu finns det två stationer i Sverige. En i Varberg och en i Mantorp. Fler kommer det bli både i Sverige och resten av Europa.

Som alternativ till batteribyte är det så klart också möjligt att ladda med sladd. Snabbladdning är möjlig med upp till 150 kW och AC-laddning med 11 kW.

Praktiskt då?

Nio ET7 rymmer utan problem fem personer med gott om plats till alla. Däremot kanske det blir svårare med packningen? Bagageutrymmet är förvånansvärt litet, endast 364 liter. Det är trots allt en stor bil på nästan fem meter.

Det finns inte heller någon frunk under den stora långa huven. Dragkrok finns däremot och Nio ET7 får dra upp till 2000 kilo. Men nje, någon praktisk vardagslastare är det nog inte, det går inte ens att fälla baksätet.

Olika prismodeller

Nio ET7 kom först till Sverige genom en prenumerationsmodell. Det fick en hel del kritik och Nio valde senare att erbjuda en köpmodell. För den som vill prenumera på Nio ET7 får man räkna med att betala runt 15 000 kronor per månad och uppåt beroende på utrustning.

Kontantpriset för Nio ET7 är 789 000 kronor. Tillkommer gör sedan batterihyra på 2999 kronor per månad för det stora batteriet på 100 kWh. Det är också möjligt att köpa loss batteriet kontant för 240 000 kr. Då tappar man dock möjligheten till batteribyten.

Summering

Kristofer kör Nio ET7.

Jag gillar verkligen Nio ET7. Det är en otroligt bekväm och komfortabel bil att köra. Dessutom tycker jag den är riktigt läcker, både interiört och exteriört.

Däremot finns det några saker som gör mig en aning skeptisk. Det är tydligt att Nio tror på sin unika approach med batteribyten men jag är kluven. Ibland gillar jag idéen, ibland inte.

Som en konsekvens av batteribyten känns det som att snabbladdningen har blivit nedprioriterad. Att ladda ett batteri på 100 kWh med en toppeffekt på 150 kW kommer ta tid.

Konkurrensen för Nio ET7 är stenhård. Med ett pris på runt miljonen (med batteriet inkluderat) finns det en hel del elbilar som matchar Nio ET7 på flera plan. En välutrustad BMW i4 eller Mercedes EQE kan vara tänkbara utmanare.

Plus

  • Bra teknik och infotainment.
  • Mycket bra komfort.
  • Unik och intressant.

Minus:

  • Priset.
  • Långsam snabbladdning.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.