Taxiförare i Stockholm hyllar Nios elbilar – så mycket tjänar de

Bülent Becer kör Nio ET7 som taxi.

Den kinesiska elbilstillverkaren Nio och deras elbilar med rymliga baksäten och korta laddstopp genom batteribyten fortsätter att locka till sig taxibolagen. Sedan tidigare har Taxi Stockholm tecknat ett avtal med Nio. Nu ansluter sig också Cabonline till ett samarbetet med Nio och erbjuder sina förare flaggskeppsmodellen Nio ET7.

– Med Caboline ger vi tusentals taxiförare möjligheten att slippa snabbladda på arbetstid och enkelt byta till ett laddat batteri på bara fyra minuter, säger Niklas Gustafson som är försäljningschef på Nio Sverige.

Nio ET7 – en favorit bland taxiåkarna.

– Detta samarbete med Nio är ett viktigt steg i hållbarhetsutvecklingen för Cabonline och för taxibranschen i stort. Genom att integrera Nios innovativa batteribytesteknik i vår verksamhet, erbjuder vi inte bara en snabbare och mer effektiv lösning för våra förare, vi tar ett ytterligare steg framåt mot en mer hållbar framtid, säger Ulf Samell, hållbarhetschef på Cabonline Group.

Så mycket tjänar taxiförare på batteribyte

Här byter Taxi Stockholm batteri i Frihamnen i Stockholm.

De snabba batteribytena hyllas av taxiåkarna Bülent Becer och Cevdet Becer sedan februari kört Nio ET7 som taxi. De menar att de annars hade fått tacka nej till körningar om de hade behövt bli stående vid snabbladdarna.

– Med en vanlig elbil förlorar vi cirka en och en halv timme per dag på att ladda jämfört med när vi körde dieseldrivna taxibilar. För oss med två förare blir det cirka 1 500 kronor per dag eller 7 500 kronor per vecka i uteblivna intäkter, säger Bülent Becer som driver ett åkeri med flera taxibilar tillsammans med sin bror Cevdet Becer.

I Stockholm idag finns det två batteribytesstationer, en i Frihamnen och en i Arlandastad. Här kan förarna ”ladda upp” genom att byta hela batteriet på fyra minuter.

– Ärligt talat ville vi hellre köra fossildrivna bilar än elbilar, tills vi upptäckte Nio och deras elbilar med batteribyte. Att snabbt kunna byta till ett laddat batteri gör att det fungerar med elbil i vardagen som taxiförare, berättar Bülent Becer.

Bröderna hämtade i veckan ut sin andra taxiutrustade Nio ET7 med det största Long Range-batteriet med en WLTP-räckvidd på 560 kilometer. Det är nog för att klara ett helt arbetspass.

– Många kunder ställer frågor om bilen och vi tycker att den är både bekväm och rymlig. Det känns roligt att vara bland de första som börjat med det här nya, smartare sättet att köra elbil på, avslutar Bülent Becer.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.