Provkörning Ford E-Transit Custom – funktionell och fräsig

Ford E-transit Custom MS-RT.

De eldrivna transportbilarna ökar i popularitet och hittills i år är 18 procent av alla nya transportbilar eldrivna. Jag begav mig till Frankfurt för att sätta mig bakom ratten på nykomlingen Ford E-Transit Custom.

Designmässigt har Ford lyckats skapa en funktionell transportbil men ändå gett den en hel del läckra designdrag som också gör den mer känslosam. Redan basmodellen Trend sticker ut, men lägg där till paketet Sport för något extra. Eller MS-RT för extra-extra allt. Enkelt kanske vi kan kalla den första för funktionell, den andra för funktionell och fräsig och den tredje för desto mer fräsig.

Ford E-transit Custom Sport.

Trots att Ford tagit det extra klivet med ovanlig designdrag för segmentet, som spoilers och dekorlinjer så är det fortsatt ett tydligt fokus på det praktiska. Lastvolymen är på mellan 5,8 och 6,8 kubikmeter beroende på om det är L1- eller L2-längd på fordonet som avses och en lastvikt på strax över 1000 kg. På kroken är det möjligt att dra 1200 kg.

Ford har också lyckas hålla fordonshöjden på under två meter för att transportbilen ska kunna komma in i garage och andra platser med begränsad takhöjd. En annan praktiskt detalj som sparar på kroppen är att lastgolvet är sänkt med 1,5 cm, trots att ett batteri ligger under golvet. Det är en liten nivåskillnad som ändå gör skillnad vid lastning och lossning i det långa loppet.

Genom Pro Power Onboard är det möjligt att plocka 2,3 kW direkt ur högspänningsbatteriet för att driva elektriska prylar.

Flera motoralternativ

E-Transit Custom är utrustad med ett batteri på 64 kWh som ger en räckvidd på upp till 337 kilometer i utförandet med en motor på 110 kW (135 hk). För den som behöver mer motoreffekt finns en variant med en motor på 160 kW (217 hk). Den högre motoreffekten har en påverkan på förbrukningen, och WLTP-räckvidden anges till 308 kilometer. Båda varianterna är bakhjulsdrivna.

Snabbladdning är möjligt med upp till 125 kW och att ladda från 10 till 80 procent tar optimalt 39 minuter. När det kommer till AC-laddning så är 11 kW standard vilket räcker till att ladda upp batteriet på 6,8 timmar. Perfekt för när bilen står parkerad över natten.

Genomtänkt interiör

Ford E-Transit Custom är också full av praktiska funktioner som gör arbetsdagen enklare. Det finns gott om förvaringsutrymmen i hela bilen, inklusive stora fack i dörrarna och instrumentpanelen.

Inredningen är både praktisk, slittålig men ändå snygg. Utrustningsnivån Sport som var bilen jag i huvudsak körde erbjöd en klädsel i veganskt läder och textilier som ger en robust och påkostad känsla. Det finns även en smart yta för arbete i bilen, där ratten kan vinklas upp till att fungera som ett skrivbord för en laptop eller som ett bord vid lunchpauser.

Inbyggt skrivbord!

Ford har även tänkt på bekvämligheten med funktioner som en fjärrstyrd automatisk lucköppning och ett särskilt lossningsläge som låser hela bilen, och drar upp rutorna när föraren lämnat bilen för att leverera ett paket.

I kupén sitter en 13-tums pekskärm som är snabb och responsiv med navigering, klimatanläggning och mediaspelare. Här finns också stöd för trådlöst Apple CarPlay och Android Auto. Ett praktiskt tillskott är också den digitala backspegeln som låter dig se genom skåpet och vad som händer bakom fordonet.

Körupplevelsen

Att ratta runt i eldrivna Ford E-Transit Custom är en mycket positiv upplevelse. Elmotorn ger en mjuk och tyst körning utan vibrationer, vilket bidrar till en behaglig arbetsdag för föraren. Bilen är pigg och enkel att manövrera, med god uppsikt runt om fordonet. Den digitala bakspegeln underlättar. Regenerativ bromsning bidrar till en smidig körning genom att sänka farten när gaspedalen släpps vilket ger en mjukare körning.

Sammanfattningsvis är Ford E-Transit Custom en väl genomtänkt och högpresterande eldriven transportbil. Med en bra räckvidd, praktiska funktioner och en komfortabel körupplevelse vilket gör den till ett utmärkt val för företag som vill elektrifiera sin fordonsflotta. Den uppfyller kraven på både prestanda och bekvämlighet, och dess genomtänkta design och funktionalitet gör den till en stark konkurrent på marknaden.

Bonus: Ford E-Transit Custom MS-RT

Lite extra kul är också den extra sportiga Ford E-Transit Custom MS-RT med en betydligt kraftigare motor på hela 210 kW (281 hk) som driver bakhjulen. Det levererar en oväntad rolig och sportig körupplevelse och garanterar en betydligt mer inbjudande och busig körstil (ja, det går att få bakpartiet att släppa i kurvorna om man verkligen provocerar bilen).

Lite fräsigare än andra skåpbilar.

MS-RT får också en hel del tuffa designdetaljer som extra spoilers, svarta kontrasterande detaljer, lite tuffare fälgar och blåa bromsok. Men den starka motor gör att räckvidden blir lidande, och landar på 275 kilometer (WLTP). Men den är definitivt ett kul alternativ för den som vill sticka ut.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.