BMW M impade av Hyundai IONIQ 5 N – vill också ha fejkade växlar på elbilar

Frank Van Meel som leder arbetet på BMW:s prestandadivision M säger sig ha blivit rejält imponerad av Hyundai IONIQ 5 N. Det till den grad att man överväger fejkade motorljud, fejkade växlingar och ett driftmode-läge likt koreanen till sina egna framtida supersnabba elbilar.

BMW M arbetar på att elektrifiera de första elbilarna som BMW ska lansera från konceptserien Neue Klasse. Den första Neue Klasse-elbilen kommer introduceras på marknaden under 2025. I ett M-utförande dröjer något ytterligare år.

BMW M har nämligen en hel del filande kvar innan de lanserar sin första elbil där löftet bland annat är fyra motorer med en totalt motoreffekt på 1 megawatt (1 359 hk). Lägg där till inspirationen som man fått från Hyundai:

– I en ren elbil med en växel, inget ljud och inga känslor, vet du inte om du kör 125, 150 eller vad som helst. Du behöver en lösning för det. Du måste hitta en koppling till förarens hjärna, utan att tvinga dig att titta på din hastighetsmätare, förklarar Frank Van Meel för TopGear .

– Så jag tror att det Hyundai gjorde med växelemulering och ljud, vilket faktiskt är vad vi redan arbetar med är rätt väg att gå. Vi behöver något sådant i våra snabba prestandabilar, fortsatte Frank Van Meel.

Även BMW arbetar på en unik ljudbild till Neue Klasse, det är något som man redo demonstrerat. Men då handlar det om olika rymdskeppsliknande ljud som ska passa olika humör.

För BMW M vill Van Meel däremot se något helt annat:

– Vi skulle inte göra ett fejkat superbil- eller rymdskeppsljud. Jag tycker inte att ”WRC-ljudet” i Hyundai lät som en riktig WRC-bil, men jag gillar hur de tänker, sa Van Meel och tillade att man i några år arbetat med några ”mycket intressanta metoder” för att simulera växlingar i en elbil.

Bonus: Throttle House kör Ioniq 5 N:

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.