Sportiga elbilen Piëch GT ska få en växellåda för kicken som saknas

Piëch GT 2.0.

Anton Piëch är ättling till Porschegrundaren Ferdinand Porsche och presenterade 2019 sin tolkning av en kraftfull och sportig modell under namnet Piëch Automotive. Under några år filade företaget på Piëch GT och hade hoppats på att få ut den på marknaden i år.

Efter en längre tid av tystnad kommer nu äntligen en uppdatering. Man berättar att man nu knutit till sig ny kompetens genom att locka till sig Tobias Moers, tidigare chef på Mercedes-AMG och Aston Martins tekniska chef Ralph Illenberger.

Dessutom har man arbetar vidare på bilen. Nu kallas den för Piëch GT 2.0 har både en förfinad design men också framför allt en ny kraftfullare drivlina. Det snackas om totalt 1000 hästkrafter, mot tidigare 611 och planen är att bilen ska byggas av kontraktstillverkaren Multimatic i Kanada.

Även om den första prototypen kommer att vara klar först i slutet på nästa år lovar Piëch en toppfarten på 301 km/h, WLTP-räckvidd på 502 kilometer och att sprinten 0 till 100 km/h ska avklaras på hissnande 2,6 sekunder.

Blir enkel, men får växellåda

Körningen ska vara enkel och sportig, och man lovar att ta bort allt typ av lyxig flärd för att ge en genuin och sportig körkänsla. Det blir ingen luftfjädring, inga aktiva krängningshämmare, ingen bakhjulsstyrning och ingen fyrhjulsdrift.

Piëch har också utvecklat en särskild växellåda till den elektriska drivlinan för att verkligen maximera effekten ur elmotorn. Man kallar lösningen för Dual2Drive vilket delar upp framdrivningen till två oberoende drivande motorer till varje bakhjul – hjulen och motorerna är sedan sammankopplade med en två-stegsväxellåda.

– Den viktigaste styrkan hos elmotorn är dess förmåga att släppa lös omedelbart maximalt vridmoment vid låga varvtal. Dess främsta svaghet är den sjunkande vridmoment-effektkurvan vid höga varvtal, vilket dämpar accelerationen i höga hastigheter, förklarar Ralph Illenberger.

– Vi kompenserar för denna nackdel genom att lyfta fram kraften över vridmomenten genom växling från en första till en andra växel. Det kan göras antingen manuellt eller som en del av det valda körläget och ger den där välbekanta sparken i baken som går att känna i en traditionell sportbil, fortsätter Ralph Illenberger.

Det nya målet är att sätta Piëch GT 2.0 i produktion till 2028. Det tidigare riktpriset på 150 000 euro har skruvats upp rejält till 200 000 euro.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.