Smart släpper arvet med Smart #5 – större och motorstarkare än en sportbil

Smart visade i april upp Concept #5, märkets största bilmodell någonsin. Biltillverkaren som annars är känd för små kompakta bilar vill helt enkelt ge sig in i ett större segment av mellanstora suvar och dessutom utmana med lång räckvidd, maximalt med motoreffekt och rekordsnabb laddning.

Concept #5 skulle erbjuda en ”utomhusinspirerad design” med god framkomlighet i tuff terräng. Det genom fyrhjulsdrift och terrängdäck. Nu kommer de första detaljerna om bilen i produktionsutförande samt de första bilderna.

Namnet blir då Smart #5 och mäter 4,7 meter på längden, 1,92 meter på bredden, 1,7 meter på höjden och har en hjulbas på 2,9 meter. Det är tydligt att Smart lämnar sitt arv med små bilar. Fyra olika versioner kommer erbjudas, två med bakhjulsdrift och två med framhjulsdrift:

  • RWD, en motor på 250 kW (335 hk)
  • RWD, en motor på 267 kW (358 hk)
  • AWD, två motorer som levererar totalt 432 kW (579 hk)
  • AWD, två motorer som levererar totalt 475 kW (638 hk).

RWD-versionerna är utrustade med LFP-batterier (litiumjärnfosfat) och de fyrhjulsdrivna får ett större NMC-batteri (nickel mangan kobolt). Det framkommer inget om räckvidd, men i konceptstadiet satt där ett batteri på 100 kWh som skulle leverera en räckvidd på över 500 kilometer.

Jämfört med det tidigare konceptet så har markfrigången blivit lägre och den är inte heller lika offroad-anpassad. Det var kanske väntat – det är trots allt kanske ändå mer en stadssuv än en riktig terrängbil. Smart #5 kommer att lanseras någon gång under andra halvan av detta året.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.