Audi e-tron GT blir ännu vassare med 925 hästkrafter

Audi presenterar nu tre nya varianter av sin eldrivna Gran Turismo Audi e-tron GT. Löftet är både längre räckvidd, mer prestanda, snabbare laddning och bättre köregenskaper.

Den mest kraftfulla RS e-tron GT performance har en effekt på hela 680 kW (925 hk). Toppmodellen klarar sprinten 0 till 100 km/h på bara 2,5 sekunder. Parallellt med den lanseras också S e-tron GT med effekt på 500 kW (679 hk) och RS e-tron GT med en effekt på 630 kW (856 hk).

För att bättra på prestandan ännu mer har Audi också lyckats minska vikten på högvoltsbatteriet samtidigt som man kunnat öka energitätheten. Batteriet väger nu 625 kg vilket är nio kilo mindre än tidigare. Den totala lagringskapaciten är på 105 kWh. Det rör sig om en kapacitetsökning på tolv procent. Det nya batteriet kan leverera en räckvidd på upp till 605 kilometer (WLPT).

– Med e-tron GT-modellerna sätter vi nya standarder när det gäller prestanda. Den ökade laddeffekten förbättrar långdistansegenskaperna och den elektriska fyrhjulsdriften ger avsevärt högre prestanda. Det nyutvecklade chassit erbjuder ett oöverträffat spann mellan åkkomfort och kördynamik, avslöjar Gernot Döllner, VD för Audi.

Med den nya batteritekniken kommer också snabbare laddning. Med en laddningseffekt på upp till 320 kW är det möjligt att snabbladda bilen från 10 till 80 procent på 18 minuter. Ett laddstopp på tio minuter kan ge upp till 280 kilometer i räckvidd. Batteriet ska också vara mer benäget att ta en högre laddningseffekt även vid låga temperaturer. AC-laddning på 11 kW är standard, men 22 kW finns som tillval.

Som standard får e-tron GT också en nyutvecklad luftfjädring med 2-kammar-2-ventilsteknik som ska ge betydande fördelar när det gäller kördynamik utan att kompromissa med komforten. Som tillval finns också ett nytt aktivt chassit för ett ännu bredare spektra mellan komfort och kördynamik. Genom Audi drive select är löftet att föraren själv ska kunna bestämma över bilens karaktär.

Det aktiva chassit har även ett komfortläge när bilen står stilla. Beroende på bilens starthöjd kan den höjas med 55 till 77 millimeter på några sekunder för att underlätta insteget i bilen.

Som tillval kan Audi också erbjuda fyrhjulsstyrning, något som ska underlätta styrningen i låga hastigheter. Vid hastigheter under 50 km/h roterar bakhjulen i motsatt riktning på framhjulen, och vid hastigheter runt 80 km/h i samma riktning. Fyrhjulsstyrningen minskar bilens vändradie med 60 centimter.

Alla goda ting är tre.

Beställningen för de nya modellerna i Audi e-tron GT-familjen öppnar denna veckan. Priserna för S e-tron GT startar på 1 460 000 kronor, för RS e-tron GT börjar priset på 1 695 200 kronor och för RS e-tron GT Performance gäller 1 860 000 kronor.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.