Elbilar från Hyundai, Ford och Rivian satte nya rekord vid backloppet Pikes Peak

I helgen arrangerades det berömda backloppet Pikes Peak där bilar under en heldag tävlande om att ta sig upp de branta och slingrande backarna mot bergstoppen. Banan är 20 kilometer lång och klättrar över 1 438 höjdmetrar.

På plats fanns både Hyundai, Rivian och Ford som visar upp styrkan hos sina eldrivna drivlinor. Just den elektriska drivlinan har visat sig vara särskilt effektiv upp för berget då den inte behöver kämpa så hårt i den tunna luften.

Rivian satte med sin eldrivna pickup R1T ett rekord (som visserligen slogs snabbt igen) under helgen. R1T blev fört en kort stund den snabbaste eldrivna produktionsbilen upp för banan med tiden 10 minuter 53 sekunder.

Rivians skapelse har fyra motorer som tillsammans levererar hela 764 kW (1 025 hk). Den klarar bland annat sprinten 0 till 96 km/h (0-60 mph) på hissnande 2,5 sekunder.

Efter att Rivian startat var det dags för en Hyundai IONIQ 5N i original med sina 448 kW (601 hk) att också ta sig upp för banan och gjorde det på imponerande på 10 minuter och 49 sekunder. Därmed slog den alltså Rivian R1T med fem sekunder. Därmed innehåller Hyundai IONIQ 5N den snabbaste tiden för en produktions-elbil upp för Pikes Peak.

Men Hyundai slutade inte att briljera där. Genom den specialbyggda Ioniq 5N TA som fått mer motorkraft 512 kW (687 hk), och en exteriör som modifieras för bättre aerodynamik och downforce tog man sig upp för banan på imponerande 9 minuter och 54 sekunder.

Men den snabbaste tiden bland de specialbyggda elbilarna stod Ford för. Med Ford SuperTruck som är baserat på en kraftigt modifierad Ford F-150 Lightning med 1050 kW (1400 hk) i motoreffekt tog man sig upp för backen på 8 minuter och 53 minuter. Den snabbaste tiden för en elbil under årets upplaga av Pikes Peak.

Det historiska rekordet för ett elfordon sattes av Volkswagen i 2018 med specialfordondet ID. R som tog sig upp på 7 minuter och 57 sekunder.

Se bilarna tävla

I videon nedanför kan du se samtliga loppen. Hyundai Ioniq 5N och Rivian R1T startar vid tidskoden 29 minuter. Ford SuperTruck startar 2 timmar och 37 minuter in i videon:

Bonusklipp, Kyle Connor från Out of Spec Reviews tar sig en närmare titt på Hyundais uppställning vid Pikes Peak:

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.