Skrotningspremien är en tankevurpa – premiera köp av begagnade elbilar istället

Det är uppenbart att regeringen försöker rättfärdiga sitt slopande av klimatbonusen för elbilar, det när samma regering nu inför en skrotningspremie som ska ”påskynda omställningen av den svenska fordonsflottan”. Problemet är att skrotningspremien är ett hån, mot branschen, mot bilköparen, mot omställningen – och därmed hela det svenska samhället.

Den som kom på upplägget på hur premien fungerar har, i enkla ordalag, ”haft otur när denne tänkte”. Premien förutsätter nämligen att man skrotar en fullt fungerande fossilbil i samband med bilköpet, och då får man 10 000 kronor i handen.

Det är just det där ”fullt fungerande” som kanske är det totala haveriet i hela det här. Just det uttrycket står inte i regelverket, men den bil som skrotas måste ha kontrollbesiktigats någon gång mellan 6 juli 2022 och 6 september 2023, och vara i den sökandes ägo sedan den 6 september 2023.

Om en bil uppfyller de två kraven så är det sannolikt att den fortfarande fungerar, och varför ska vi skrota fullt fungerande bilar? Omställningen måste ske uppifrån och de på riktigt åldrande bilarna försvinner nedifrån. Det var därför den gamla klimatbonusen fungerande – då det var möjligt att köpa eller leasa en helt ny bil för några ynka tusenlappar i månaden.

Låt skatteavdrag skapa köpkraft – och trygghet

Den nya skrotningspremien kommer förbli verkningslös. Regeringen har avsatt 250 miljoner kronor varje år. Det räcker till 25 000 premier varje år. Jag skulle bli förvånad om ens en bråkdel av den potten går åt eftersom premien är alldeles för svår att ”att pricka in”.

Det är uppenbart att det här är symbolpolitik. Det var Sverigedemokraterna som drev på att skrota klimatbonusen. Vår nuvarande regeringen hade egentligen planerat för en lugnare utfasning, likt den långsiktiga plan som lades fram under vår förra regerings mandatperiod. Den nya skrotningspremien är ett bedrägeri – Sverigedemokraterna har ”gett efter” och genom att acceptera har regeringspartierna stängt dörren för vidare diskussioner.

Det Sverige egentligen behöver om vi nu ska ”påskynda omställningen av den svenska fordonsflottan” är något helt annat. Den som köper en begagnad elbil bör istället få ett skatteavdrag – ungefär som ett ROT-avdrag – på låt oss säga 1500 kronor per månad i två år. Det skulle innebära en ”bonus” på 36 000 kronor.

Ett sådant avdrag skulle ge de som köper en begagnad elbil en kraftig subvention under de första åren av bilägandet och bidra till en betydligt lägre total ägandekostnad. Det skulle också innebära att priserna på begagnade elbilar hålls uppe, vilket i sin tur skulle göra det tryggare för de som är mer kapitalstarka att göra den större investeringen ett snäpp upp i ledet.

Återigen – hur illa det än låter, så måste omställningen ske uppifrån. Inte genom att skrota sitt gamla vrak till bil. Den kommer skrotas på sikt ändå men den måste först tillåtas få vandra nedåt i ledet.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.