Japans biltillverkare har (nog) äntligen skiftat fokus till elbilar

Det går inte att sopa under mattan med att den japanska bilindustrin inte hängt med i skiftet till elbilar i samma utsträckning som andra. För tio år sedan påbörjade Tesla en helt ny era genom framgångsrika Tesla Model S.

Sida vid sida i begynnelsen fanns en japansk biltillverkare. Det var Nissan som genom Nissan Leaf var med och plockade marknadsandelar hos en tidig skara early adopters. Det var länge som Nissan Leaf, Tesla Model S och Renault Zoe stod för majoriteten av elbilsförsäljningen och Leaf toppade under en lång tid försäljningslistorna i Europa.

För ungefär tre-fyra år sedan tog elektrifieringen fart på allvar. För första gången köptes elbilar av en betydligt bredare kundkrets. Den vanliga bilförare. Men här var det Tesla, Hyundaikoncernen, Stellantisgruppen och Volkswagenkoncernen som drog det stora lasset.

Den som hoppades på att Nissan snabbt skulle följa upp succén med Leaf och lansera en Leaf 2.0 med CCS-kontakt och vätskekylt batteri blev besviken. Detsamma gick att säga om den japanska bilindustrin i stort. Både Nissan, Toyota, Lexus, Nissan och Honda har lanserat nya elbilar under de senaste åren. Många av dem är dessutom riktigt fina ur många aspekter, men de blev inga kioskvältare. Det kändes inte som att man på allvar försökte att slå sig in i det växande segmentet. Vi saknade ett japanskt ”all in”.

Nu ska de rivstarta

Men någonstans nu tycks den japanska bilindustrin ha skiftat sitt fokus. Antagligen har det blivit allt för påtagligt hur elektrifieringen faktiskt tagit fart på allvar på många håll i världen. Framför allt i Europa och Kina men även den amerikanska marknaden där de japanska märkena annars varit populära.

En strid ström av nya koncept från japanskt håll som ska visas upp på Japan Mobility Show i nästa vecka är kanske tecknet på att de tänkt om. Koncept kan tyckas vara flummiga och abstrakta. Men bortom visioner och drömmar så döljer det sig alltid små ledtrådar om vilken riktning biltillverkaren kommer att ta.

”Made in Japan”

Världens största biltillverkare Toyota har under de senaste månaderna kanske visat på den största förändringen utåt. Efter att i många år ha ställt sig avvaktande till elbilar skiftade Toyota i början av året om rejält i ledningsgrupperna och startade den nya elbilsdivisionen EV Factory.

Här skulle Toyota ostört från den övriga verksamheten fokusera på elbilar. På bilmässan kommer Toyota att presentera två nya koncept som visar en ny generation elbilar. Dessa är suven FT-3e och sportbilen FT-Se.

Med elektrifieringen ser Toyota nu nya möjligheter till att revolutionera upplevelsen av att äga och köra bil. Toyota har bland annat lyft fram steer-by-wire-teknik och avancerad fyrhjulsdrift som självklarheter och nyckeln till att låta föraren själv skapa ett individuellt anpassat fordon och körkänsla. Färdplanen inkluderar också en tydlig strategi framåt för batteriutvecklingen.

Lexus låga koncept.

Nära till hands ligger också Lexus. Biltillverkaren kommer att fokusera på ledande aerodynamik och låg vikt framkommer det av förhandsvisningarna inför den stundande mässan. Det är ett vinnande recept, elbilar med låg förbrukning ger elbilar med lång räckvidd från små batterier.

Vi kommer att få se ett första koncept på detta i samband med bilmässan nästa vecka. Temat för närvaron på mässan är att ”tänja på gränserna för den elektrifierade upplevelsen”. 

Honda ska visa en sportbil med eldrift.

Honda är också ute efter revansch. På mässan planerar man att visa upp flera nya koncept. Dragplåstret blir kanske den högpresterande sportbilen Specialty Sports Concept som ska ge oss en fingervisning om vad Honda ska kunna klara av att leverera i framtiden när tyglarna släpps fria.

Lite mer jordnära är kanske konceptet Sustaina-C Concept som är en studie i hållbar bildesign. Utöver att elbilen är en bil i det efterlängtade småbilssegmentet ska det också visa oss hur Honda tänker sig hur vi i framtiden ska bygga elbilar mer hållbart – och dessutom kunna återvinna dem.

Nissans äventyrselbil.

Nissan har inte heller legat på latsidan inför bilmässan. Nissan har hunnit presentera inte mindre än fyra koncept för olika livsstilar och ändamål. Det inkluderar allt från en mindre kompakt elbil till en stor och rymlig minibuss och allt som ryms därimellan.

Från koncepten kan vi utläsa ett fokus på ny batteriteknik med stor lagringskapacitet och dubbelriktad laddning för att ge framtidens bilar nya syften och möjligheter. Dessutom visar koncepten en hög grad av närvaro, i form att att kunna läsa av förarens eller passagerarens humör för att bemöta människan i bilen.

Subarus nya elkoncept.

Subaru ska visa något sportigt men är kanske också den biltillverkare som varit mest kryptisk inför bilmässan. Löften är som sagt ett sportigt koncept, men också en bil som kan ta sig fram var som helst. Det ska handla om att låta föraren köra efter behag ”och kunna ta sig ut i extraordinära miljöer”. Vi kan alltså ana något med terrängegenskaper kombinerat sportigt prestanda. Det är ju trots allt Subarus paradgrenar.

Suzukis första elbil.

Suzuki kommer så klart också finnas på mässan. Märket har redan visat upp sin första elbil som ska gå i produktion nästa år. Det är eVX som lovar ledande terrängegenskaper. Men i utställningen kommer det också stå en liten kompakt kombi-liknande minibil som mäter 3,3 meter i längd. Är Suzuki svaret till de som efterfrågar små elbilar? Kan vi hoppas på en eldriven Swift snart? Det får tiden utröna.

Några år kvar

Det kommer dröja några år innan japanernas koncept blir produktionsklara. Vi ska så klart inte ropa hej innan de kommit över vägen. Men för första gången är det nu väldigt påtagligt att man kommer att satsa på elbilar. Elbilstätheten på den japanska bilmässan har aldrig varit så här stor. Det är en seger för elektrifieringen i sig.

Några av koncepten som vi får se kommer att bli verklighet om två till tre år, några dröjer till slutet av det här årtiondet. Välkommen till matchen, säger jag ändå!

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.