Krönika: Strejken mellan IF Metall och Tesla splittrar mig

Kollage: Elon Musk och IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä.

IF Metalls strejk mot Tesla splittrar mig. Arbetarrörelsen och det fackliga arbetet har haft en stor betydelse för vår moderna arbetsmarknad. Det går inte att förneka det. Vi har reglerade arbetstider, övertidsersättning, pensioner och semester som allt är sprunget ur en historisk kamp i Ådalen 1931.

Det har lett till att vi idag tar mycket av våra trygga anställningar, och tillhörande skyddsnät för givet. Men varför det ser ut som det gör idag kommer vi inte ihåg. Vi fick lära oss det i skolan, men det är ingen kunskap som man lagrar långt fram i den egna minnesbanken och är redo att plocka fram när man tar sin första anställning efter skoltiden.

Vi skriver glatt på vårt första anställningskontrakt och ser fram emot att äntligen få stå på våra egna ben. Bilagorna om kollektivavtal och pension är aldrig något som jag tog hänsyn till som nybliven vuxen. Det kändes långt bort i tiden och var något som jag satte mig in i långt senare under arbetslivet. Det efter påtryckningar från en ansvarsfull vuxen när jag mognat tillräckligt för att lyssna.

A-kassan kändes given att gå med i. Det gav en trygghet om jag skulle bli av med jobbet. Att gå med i facket var något som bara slank med av bara farten. Den extra inkomstförsäkringen var ju något bra. Att man kunde få stöd och hjälp med frågor kring ens egna arbetssituation var kanske något sekundärt. Hade man problem med arbetet, så var det ofta ändå något man löste med chefen eller genom att byta jobb.

Facken visar inte sin nytta

Att det råder en stor okunskap kring fackets betydelse och roll är kanske precis det som gett upphov till den här konflikten. Att gå med i facket gör man i ärlighetens namn för egen ekonomisk trygghet. Det är så enkelt att sälja in, så det är det som facket fokuserat på. Det har lett till att fackföreningarna idag bara pratar om rabatter på hotellnätter, bjuder in till gratis föreläsningar och andra ”töntiga” medlemsförmåner.

Därmed har facken på sätt och vis sig själva att skylla. De har kanske missat att förklara varför deras kärnverksamhet är viktig. Och vad de dessutom bidrar med på kort och lång sikt för medlemmens egna vinning.

Av samma anledning känns det som IF Metall nu inte får igenom sin poäng med kollektivavtalet som de vill sälja in till Tesla. Varför är det viktigt? Och varför ska arbetsgivare på egen hand inte tillåtas att erbjuda likvärdiga eller bättre förmåner utan avtal? Det kan IF Metall så klart inte acceptera. Det handlar om deras egen överlevnad.

Den här konflikten handlar inte om den handfull servicepersonal som gått ut i strejk hos Tesla. IF Metall för egentligen en helt annan kamp. Det handlar om att rättfärdiga sin egen existens, att få företag att välja deras avtal. Det är för fackföreningens egna överlevnad i en tid där varken företag eller anställda uppenbart tycks se någon egentlig vinning i att vara medlemmar.

Nya företag kräver nya villkor

Att tvinga in den nya tidens innovativa företag i en modell som de aldrig kommer att förstå genom en kort hisspitch kommer inte gå. Den här konflikten kommer bli utdragen. Vi kan inte stoppa den nya tidens företag, tiderna har förändrats.

IF Metall behöver tänka om. De behöver se över sin egen verksamhet och vad de kan göra för att erbjuda något som både företag, företagens anställda och dess egna medlemmar kan dra nytta av. Det finns ett slutdatum för när man kan sälja in en föråldrad produkt.

Ett nytt IF Metall kan handla om att flexibelt stötta företag med nya hållbara upplägg för en ny typ av verksamhet, dess personal och hälsa. Det kan handla om att ge arbetstagare ett tydligare stöd och förståelse för ett tryggare arbetsliv och pension i en ny typ av informationssamhälle. Det gör man inte genom fyrkantiga kollektivavtal eller rabatter på hotellnätter.

Jag har förstått vad fackrörelsen har gjort historiskt. Men det enda jag ser framåt är att IF Metall står i vägen för min inbokade reperation av min påkörda Tesla. Det splittrar mig i frågan, eftersom jag känner att jag blir indragen i någon annans konflikt. Jag vill att de ska stå för något gott när jag stöter på problem eller blir dåligt behandlad, men för mig står de just nu i vägen. Risken är att detta eskalerar eftersom de inte får gehör hos Tesla.

Det jag ser framåt är att bollen ligger hos IF Metall. Det är de som måste erbjuda Tesla något de inte kan stå emot. De måste bli bättre på att sälja in sin produkt. Fler sympatistrejker och åtgärder som nu hotas drabba den enskilda elbilisten och den svenska elektrifieringen riskerar att vända opinionen och sätta IF Metall i skamvrån eftersom den drabbar tredje part.

Elon Musk ser inte vilken nytta IF Metall gör. Han är inte ensam om att fundera över det. IF Metall kanske snarare måste reflektera kring Elon Musks envishet. Hur kan IF Metall ”påskynda världens övergång till hållbar energi”? Det är i alla fall svaret som jag tror Elon Musk söker.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.