Krönika: Barnarbete är inte en förutsättning för elbilar

Unika baobabträdet på Madagaskar och en laddstation i samma stuk i USA.

Vi talar ofta om att vår värld har blivit så liten i modern tid. Vi kan kommunicera i realtid med någon på andra sidan på jordklotet. Vi kan till och med resa dit på mindre än ett dygn. Vi tror att vi har koll. Samtidigt blir jorden aldrig så stor och främmande som när man läser om rapporter om barnarbete.

Det är något som vi i Sverige och många andra delar av världen inte sett på 100 år. Men så är det inte i hela världen. Historiskt var barnarbete en förutsättning för att vi skulle överleva. Alla i familjen som kunde bidra skulle bidra. Plocka upp potatis, hämta vatten, passa syskonen och valla boskapen. Livet förr var miserabelt med dagens mått. I vår del av världen har det blivit bättre, men inte i hela världen.

Igår publicerade Aftonbladet en uppmärksammad artikel om att Madagaskar öppet bedriver barnarbete i sina gruvor i jakten på mineralen glimmer. Glimmer är en naturlig mineral som har utmärkta elektriska och termiska egenskaper. Den passar bra i elbilar, men förekommer också i sminkprodukter, billack, byggmaterial som takpannor och isolering, betong och asfalt.

Sedan publiceringen igår har jag fått ett tiotal mail. Elbilsmotståndare älskar av någon anledningen att höra av sig till mig när de hittar något ”ont på elbilar” och ber mig stå till svars.

  • ”Du kanske borde läsa om det här innan du skriver om elbilar.”
  • ”Vad har du att säga om detta??”
  • ”Här är något läsvärt. Det borde du skriva om om du vågar.”
  • ”Nu är du inte så stolt över din Tesla längre va?”

Volvo, BMW och Tesla

Aftonbladet skriver att man har hittat tre biltillverkare som på något vis har kopplingar till Madagaskar. Dessa är Volvo Cars, BMW och Tesla. Boven i dramat tycks finnas i leverantörsledet. Aftonbladet har identifierat den lokala exportören Radoran och har kunnat spåra leveranser av barnbruten glimmer till två stora kinesiska tillverkare av glimmerprodukter: Pamica och Glory Mica.

Dessa företag nämner flera kända globala företag som sina partners. Bland annat Volvo, Tesla, Bosch, BYD, Samsung, Philips, Dyson och Panasonic.

Aftonbladet menar att man har kunnat spåra flera leveranser av glimmer från dessa underleverantörerna till bland annat Volvo, BMW och Tesla. Även om det med säkerhet inte går att identifiera i detalj om ursprunget på glimmerleveranserna är från just Madagaskar och barnarbetare. Den datan finns inte.

Biltillverkarnas svar

Aftonbladet har varit i kontakt med både Volvo Cars, BMW och Tesla som uppger att de har policys, regler och rutiner för att göra ansvarsfulla och etiska inköp. Under de senaste åren har många stora företag börjat att använda spårbarhetsprogram med hjälp av blockchain-teknik för att bättre kunna spåra material.

Att glimmer är problematiskt är något som har varit känt i många år och har uppmärksammats kring konsumtion- och elektronikprodukter. Volvo Cars är exempelvis medlem i Responsible Mica Initiative och deltar i ett projekt som fokuserar på just Madagaskar. Volvo Cars berättar för Aftonbladet att de idag inte köper in glimmer med ursprung i Madagaskar.

– Vi kan dock säga att komponenterna innehållande glimmer som levereras av Glory Mica ingår i vårt spårbarhetsprogram, där blockchain-teknik används för att spåra materialet genom hela leverantörskedjan. Denna lösning hjälper oss förstå materialets ursprung, som i detta fall inte är Madagaskar, säger Magnus Holst, presschef för Volvo Cars till Aftonbladet.

BMW uppger också för Aftonbladet att de noga övervakar sina leveranskedjor och ställer höga sociala krav på sina underleverantörer. Det inkluderar också ett tydligt förbud mot barnarbete. BMW är också med i initiativet Responsible Mica Initiative för att främja en rättvis och ansvarsfull glimmerleveranskedja fri från barnarbete.

Tesla återkommer till Aftonbladet med länkar till sina fullständiga dokument om företagets affärsetiska koder, och policys kring ansvarsfulla inköp samt sin senaste publicerade utgåva av Impact Report som årligen summerar företagets hållbarhetsarbete.

I sin Impact Report skriver Tesla att man kartlagt sin glimmerförsörjningskedja och arbetar med full spårbarhet. Det innebar bland annat krav på att Teslas leverantörer ska bli medlemmar i Responsible Mica Initiative och dessutom regelbundet göra egna kontroller.

Som enskild är det inte alltid lätt att göra rätt

Omvärlden är i ständig förändring, och den blir bättre. Fler människor lever längre, blir friskare, får utbildning och mat för dagen. Tyvärr går det inte att råda bot på alla världens orättvisor över en natt. Men vi som individer kan ju så klart göra skillnad genom att agera ansvarsfullt i vår direkta omgivning, uppmärksamma direkta dumheter och dessutom tänka till ordentligt för att hitta lösningar på samhällets och världens problem.

Elbilar är lösningen på ett problem. Vi måste sluta bränna fossila bränslen och istället driva våra transporter med hållbara energikällor. Även glimmerproblematiken kommer gå att lösa. För några år sedan uppmärksammades kobolt som en bov som direkt kopplades till elbilar. Det har gett resultat och arbetet med att förebygga de värsta missförhållandena har kommit långt, skriver Aftonbladet. Dessutom bygger batteritillverkare runt problemet, genom tekniska framsteg som gjort det möjligt att utesluta kobolt i batterier.

Huruvida Tesla, BMW eller Volvo Cars faktiskt aktivt främjar barnarbete går det inte att säga utifrån Aftonbladets publicering med hundra procent säkerhet. Men genom bättre spårning kan man öka garantierna för att så inte är fallet.

Viktig att lösa rätt problem

Dessutom bör man mer aktivt rikta in sig på problemet. Det är inte elbilarna som är problemet. Det är Madagaskar som land som exploaterar sin egen befolkning på ett oetiskt vis.

Det finns två personer väl värda att lyfta fram ur Aftonbladets artikelserie:

– Jag måste jobba. Annars svälter vi ihjäl, säger 13-åriga Laha Varivahtse som arbetar i gruvorna.

Landet som annars är känt för sin unika natur, som ett exotiskt resmål och genom filmerna med samma namn har uppenbara sociala problem. Kristina Ullrich från barnrättsorganisationen TDH har en tydlig syn på vad som måste göras:

– Ingen kan göra allt. Men om varje biltillverkare engagerade sig i tio byar, såg till att de vuxna fick levnadslöner och att barnen gick i skolan skulle skillnaden bli enorm. Varje dag som ett barn tvingas ner i en gruva innebär en skada, säger Kristina Ullrich.

Problem är till för att lösas

Jag anser att det är viktigt att tala om problem. Att det finns en osäkerhet kring en del av glimmerleveranskedjan är bra att uppmärksamma. Ingen hade brytt sig om glimmer i smink eller asfalt. Men elbilar är ett laddat ämne, och att koppla ihop glimmerindustrin med elbilar var ett smart publicistknep av Aftonbladet. Nu gäller det bara att diskussionen kretsar kring problemet i glimmerindustrin – och inte blir ett argument emot elbilar. Annars kan vi inte diskutera lösningen på problemet.

Jag tror på en värld och framtid där vi genom tekniska innovationer, resultatinriktad problemlösning och drivkraft kommer att skapa en bättre värld för alla. Även för barn i Madagaskar.

Aftonbladets artikelserie finns att läsa i sin helhet på länkarna nedan:

PS. Har du tappat hoppet på framtiden? Då är boken ”Framsteg: Tio skäl att se fram emot framtiden” av Johan Norberg något för dig. Finns hos bokhandlare och på biblioteket.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.