Prognos: Svag elbilsmarknad 2024, men 2025 går det upp

Foto: Peter Esse.

Antalet nyregistrerade bilar under 2024 ligger på ovanligt låga nivåer, och väntas fortsätta göra det under året. Hushållens försämrade köpkraft har gjort att betydligt färre nya bilar köps eller leasas av en privatperson, skriver Trafikanalys i en rapport.

De senaste åren har privatleasing av elbilar varit en stor anledning till höga registeringsvolymer. När räntorna ökade, i kombination med slopad bonus blev det betydligt dyrare att leasa en elbil. Då bromsade försäljningen upp.

– När nu hushållen i lägre grad köper eller leasar nya bilar tappar elbilarna sin tidigare tillväxttakt. För 2024 är prognosen att drygt 80 000 elbilar nyregistreras, vilket kan jämföras med drygt 110 000 under 2023. Åren därefter väntas en ökning, säger Mikael Levin, projektledare på Trafikanalys.

Men efter regn kommer solsken, som det så fint heter. Under 2025 till 2027 väntar sig Trafikanalys att registreringarna ökar igen i takt med förbättringar till konjunkturläget. Det visar Trafikanalys fordonsprognoser för de kommande åren.

Prognos för fordonsåren:

Både 2025 och 2026 kommer att innehålla några riktigt intressanta milstolpar i omställningen till elbilar. För första gången kommer en rad nya instegsmodeller, med lägre priser. Som exempel kan Renault 5, Volkswagen ID.2 och Renault Twingo nämnas.

Men många biltillverkare lanserar också en helt ny generation elbilar, som lovar bättre räckvidder, snabbare laddning och lägre priser även i de högre semgenten. Här har vi exempelvis satsningar som Mercedes CLA och BMW Neue Klasse.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.