Jula lägger rekordstor beställning på ellastbilar från Scania

Efter en lyckad pilot med Scania ska varuhuset Jula nu elektrifiera fler av sina egna men även andras godstransporter. Företagets Åkeri EcoLink i Skara har på uppdrag av Jula Logistics tecknat ett ramavtal med Scania-återförsäljaren Toveks Lastbilar om leverans av 20 ellastbilar för regionala transporter.

Detta är Scanias hittills enskilt största beställning av ellastbilar i Sverige. Sedan 2022 har Jula Logistics deltagit i ett pilotprojekt tillsammans med Scania där företaget haft tillgång till två eldrivna 32-metersekipage med en totalvikt för last och släp på upp till 64 ton.

Dessa ellastbilarna transporterar två containrar vardera från den intermodala terminalen i Falköping dit gods anländer per tåg från Göteborgs hamn för vidare distribution i Västra Götaland. Nu ska alltså de eldrivna lastbilarna bli fler.

Med de eldrivna lastbilsekipage har Jula kunnat minska energin och utsläpp med 70 procent per transporterad enhet. Jula har som övergripande målsättning att vara klimatneutralt till 2030 vilket också inkluderar företagets.

– Vi har utvecklat dessa fordon tillsammans med Scania och de har fungerat bra från första dagen. Detta är bara de senaste inslaget i vår satsning på hållbarhet sedan lång tid tillbaka. I tio år har vi haft tågpendeln mellan Göteborg och Falköping. Vi har hela tiden drivit fossilfria transporter samtidigt som vi har investerat i laddinfrastruktur och solceller för billigare el, berättar Lennart Karlsson, VD för Jula Logistics.

De de 20 nya eldrivna lastbilarna från Scania kommer bland annat att transportera gods från Falköping till Julas centrallager i Skara och dels distribuera gods för den majoriteten externa kunder som nyttjar tågpendeln.

– Vi vill utnyttja fordonen i de relativt gynnsamma avstånden i vårt närområde. Vi kan köra tre–fyra turer om dagen och med tvåskift det dubbla, berättar Lennart Karlsson.

De aktuella ellastbilarna är tre-axlade dragbilar med R-hytt, en elmotor på 400 kW (540 hk) och för tågvikter upp till 64 ton. Batterierna är Scanias egentillverkade NMC batterier med en kapacitet på 624 kWh. De kan laddas med effekter på upp till 375 kW.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.