Jag testar Audi e-tron GT – elbilen för (köpstarka) bilälskaren?

Under en veckans tid hade jag möjlighet att ta Audi e-tron GT på en längre provtur. En sportig elbil som på många plan erbjuder rejält med körglädje. Trots att modellen kom för mer än två år sedan känns den fortfarande konkurrenskraftig.

Audi e-tron GT är ingen stor volymmodell som ska frälsa den breda massan. Bara grundpriset på 1,2 miljoner kronor talar för sig. Audis egna ambitioner är att kombinera lyx med sport och kundgruppen är så klart begränsad. Men visst har Audi lyckats med sin kombination.

Det här är en elbil som är utvecklad tillsammans med Porsche och plattformen återfinns också i Porsche Taycan. Audi e-tron GT är en låg bil som tar föraren nära vägen, materialen interiört är genomgående fina och omsorgsfullt komponerande vilket ger en avslappnande känsla. När man sedan pressar på accelerationspedalen susar bilen iväg som ett spjut. 0 till 100 km/h på 4,1 sekunder säkerställs genom två motorer som producerar 350 kW (476 hk).

Det blir enkelt att råka köra för fort med Audi e-tron GT. Accelerationspedalen är väldigt känslig. Den relativt tysta kupén maskerar fartkänslan, även om buller från däcken blir påtaglig i höga hastigheter eller vid dåligt underlag.

Den hårda styrningen passar det sportiga formatet. Det gör det roligare att slingra fram på landsvägarna. I den trängre stadstrafiken kan e-tron GT dock upplevas som svårstyrd. Med en vikt på 2350 kg är e-tron GT en tung bil, och det känner man ibland i de lägre hastigheterna. Bilen är också ganska stor, med en längd på 4,99 meter och en bredd på 2,16 meter. Det kan bli trångt vid parkeringsfickorna och de smalare passagerna.

Stor på utsidan, liten insida

Formatet är egentligen en märklig egenhet. Trots det stora yttre, så undrar man lite var det interiöra utrymmet tagit vägen. Fram finns det gott om plats, även för mig som är 192 centimeter lång. Baksätet är dock betydligt mer begränsat. Här är det trångt för en fullvuxen att få plats och mittplatsen är så gott som utesluten som sittplats.

Trångt baksäte om man är lång.

Batteripaketet och den tillhörande tekniken ligger inte platt i golvet som på många andra elbilar. Den finns under stolarna, i mittkonsolen och ”kardantunneln” för att få ner stolarna så nära marken som möjligt. Det är nog här som mycket av utrymmet försvinner i kombination med de stora hjulhusen. Bagaget lastar blygsamma 405 liter, men fram finns också en rymlig frunk på 85 liter som komplement.

Formatet för alltså med sig vissa kompromisser. Det här är ingen stor familjebil helt enkelt, och det är absolut inte Audis avsikt heller.

Lagom skärmlös

Interiört är Audi e-tron GT stilrent utformad i Audi-stil, med kraftfulla raka linjer med inbäddade element. Det är en kombination av snygga designdetaljer i sköna och exklusiva material och en hög kvalitetskänsla.

Instrumenteringen i Audi e-tron GT består av en kombination med knappar och skärmar. Det hela känns välbalanserat och genomgående väldigt genomtänkt. Knapparna för både klimatanläggningen och körning sitter där man förväntar sig och är enkla att nå och använda.

För media och navigering används bilens mittskärm. Upplägget är helt okej, även om menyerna initialt kan upplevas som en bit röriga. Det finns stöd för Apple CarPlay vilket är en bonus, som gör det enkelt att använda ens favoritbil-appar. Den inbyggda navigeringen i e-tron GT fungerar bra, systemet är snabbt och ruttplaneringen med laddstopp är överskådlig och visar allt från batterinivå vid ankomst, och hur länge man bör ladda innan man åker vidare.

Visst lyckas Audi också förmedla en god känsla av premium i bilen, med snygga materialval som varvas på ett omsorgsfullt vis. Den högblanka pianolacken på mittkonsolen och instrumentpanelen väcker dock vissa frågor, och obehag. När solen ligger på lämnar de ett reflekterande blänk.

Laddar snabbt

Audi e-tron GT intill koncernsyskonet Porsche Taycan.

Audi e-tron GT har en WLTP-räckvidd på 501 kilometer från ett batteri på 83,7 kWh. Det bör göra bilen till en praktiskt elbil även för längre resor och visst går det bra. Förbrukningen under en längre motorvägskörning mellan Stockholm och Jönköping gav ett genomsnitt på omkring 22 kWh/100 km. Det är inte bäst, men inte heller sämst. Men sedan när var en sportbil från en traditionell biltillverkare bränslesnål?

Till sin räddning har Audi e-tron GT den snabba laddningen. Vid en 800-voltsladdare kan bilen ladda med upp till 270 kW något som gör laddstoppen riktigt korta. Vid de mer vanliga 400-voltsladdarna omvandlar e-tron GT smart den elektriska spänningen för att säkerställa en laddeffekt på 150 kW. Fortfarande helt okej. Under optimala förhållanden laddar bilen från 5 till 80 procent på 22,5 minuter. Under mina tester gick det bekymmersfritt att ladda, med höga effekter vid alla försök.

För dig som gillar köra bil

Audi e-tron GT vänder sig till dig som gillar att köra bil. Dig som gillar prestanda och sport. Det är en tydlig paketering som också motsvarar förväntningarna. Vid längre körningar är e-tron GT behaglig, med funktionella förarassistanssystem som på inget vis är påträngande eller irriterande.

Insteget till att köra elbil blir på sätt och vis väldigt enkelt med e-tron GT. Där en bekant bilkänsla infinner sig i kombination med elbilsattribut som en bra ruttplanerare och god snabbladdningsprestanda helt enkelt gör det enkelt att ta klivet till elbil.

Men 1,2 miljoner kronor är mycket pengar. Med de pengarna går det att köpa valfri elbil på marknaderna, allt från stora rymliga praktiska suvar till sportigare sedaner. Eller en av varje. Audi e-tron GT är helt enkel en elbil för den som gillar att köra bil – och inte har några andra praktiska behov med bilägandet.

Som djupt inbiten elbilsfantast kan jag dock inte undgå att kommentera en detalj. Audi e-tron GT producerar motorljud. Ett bullrigt muller som skvallrar om en kraftfull drivlina – och som får folk på stan att vrida på huvudet. Ljudet är inget som faller mig i smaken, men det går att stänga av. Men jag har en förståelse för att det finns många som gillar motorljud; och ljudet i e-tron GT som reagerar i harmoni med gaspådraget kan säkert finnas som en tröst i övergången till elbil för den som vill höras.

Fakta: Audi e-tron GT

Motoreffekt: 350 kW (476 hk)
Toppfart: 245 km/h
Batterikapacitet: 83,7 KWh
WLTP-räckvidd: 501 km
WLTP-förbrukning: 20,1 kW/100km
Laddning DC: 270 kW (800 volt), 150 kW (400 volt)
Laddning AC: 11 kW
Mått: 4,99m x 2,16m x 1,41m
Vikt: 2350 kg
Grundpris: 1,2 miljoner kronor

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.