Nya STCC-elbilarna: ”Aldrig kört så välbalanserade tävlingsbilar som dessa”

I förra veckan berättade STCC att samtliga tolv tävlingsbilar för säsongen var klara och har levererats till STCC. Nu har de också hunnit genomgå de första funktionstesterna på Ljungbyheds Motorbana.

Samtliga bilar kördes av STCC:s VD Micke Bern som tidigare tävlat i mästerskapet i testerna. Det för att få ut så jämförbar kördata som möjligt, och för att inte ge teamen och förarna några fördelar. Han hyllar de nya bilar:

– Jag har kört många olika typer av tävlingsbilar genom min karriär, men aldrig så välbalanserade och responsiva som dessa, berättar Micke Bern.

– Skillnaden mellan de olika modellerna är marginell och man får verkligen kämpa för att plocka ut de där sista tiondelarna när man börjar närma sig gränsen. Vi har verkligen kommit nära receptet för att skapa spektakulär och underhållande racing, fortsätter Micke Bern.

Säsongspremiären för STCC äger rum den 8 till 9 juni i Göteborg, det intill en bana som byggs upp utanför Ullevi. Här kommer förarna att tävla två åt gången i ett Race of Champions-liknande upplägg. Efter inledande testpass börjar en stege med åttondelsfinal, kvartsfinal, semifinal och final för att kora en finalsegrare.

Bilarna har byggts av EPWR i Vikmanshyttan och har alla samma drivlina, trots att det rör sig om bilar baserade på olika märken. Tävlingsbilarna är Cupra Born, BMW i4, Tesla Model 3 och Volkswagen ID.3.

Fakta

Effekt: 410 kW (550 hk)
Vridmoment: 660 Nm
0-100 km/h: under 3 sekunder
Topphastighet: ca. 300 km/h
Motor: Single-core
Drivsätt: Bakhjulsdrift
Växellåda: 1-växlad med ratioinställningar
Batteri: 45 kWh, 800V, vätskekylt
Laddning: CCS Typ 2
Regenerering: 50 kW
Vikt, inklusive förare: 1450 kg

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.