Porsche och Tesla har under de senaste åren befunnit sig i en ständig kapplöpning på den berömda racingbanan Nürburgring. Med Porsche Taycan och Tesla Model S har de två öppet utmanat varandra om den bästa varvtiden.
I juni 2023 knep Tesla rekordet med varvtiden 7 minuter och 25 sekunder i en Tesla Model S Plaid. Sedan dess har Porsche uppenbarligen varit och skruvat på sin utmanare i form av nästa generationen Porsche Taycan. I en förserie-Taycan har testföraren Lars Kern nu tagit sig runt banan på imponerande tiden 7 minuter och 7,55 sekunder.
Det är inte bara snabbare än Teslas tid, det är också hela 26 sekunder snabbare än Porsches egna rekord som sattes i en Taycan Turbo S Sport i augusti 2022.
– 26 sekunder är en halv evighet inom motorsporten. Lars varvtid på 7:07,55 minuter på Nordschleife är sensationell, vilket sätter Taycan i samma liga som elektriska hyperbilar. Och det imponerande med det är att Lars över flera varv klockade nästan exakt samma tid, berättar Taycan-chefen Kevin Giek.
Delar av förberedelserna och loppet går att se i videon nedanför. Porsche har lovat att återkomma med en andra video på hela varvet i mars.
Med rekordtiden har Porsche också närmat sig Rimac Nevera, ännu en serieproducerad elbil, om än i en helt annan fordonsklass. Rimac Nevera klarade i slutet på sommaren varvet på 7 minuter och 5 sekunder.
Kommentera