Tesla Autopilot fick kritik efter hundratals olyckor – utreds igen trots åtgärd

En av alla ägare som anmält sin Tesla till myndigheten.

Teslas förarassistanssystem Autopilot får kritik av amerikanska trafikmyndigheten NHTSA. Det eftersom myndigheten anser att systemen inte är tillräckligt bra på att påtvinga föraren att hålla sig uppmärksam på vägen under körningen.

I en rapport publicerad i fredags har NHTSA granskat 956 rapporter om olyckor från början av januari 2018 och fram till augusti 2023. De mest allvarliga av dessa var 211 frontalkrockar som ledde fram till 14 dödsfall och 49 skadade.

Av 143 olyckor som NHTSA valt att fördjupa sig i har man genom fordonsdata kunnat se hela det fullständiga olycksförloppet från 109 olyckor. Av dessa kunde man slå fast att 59 av olyckorna hade kunnat undvikas om föraren varit mer uppmärksam. Förarna hade nämligen mer än fem sekunder på sig att reagera på faran.

För incidenter som utspelat sig snabbare, där faran först kan ha setts mindre än två sekunder före kraschen hade en uppmärksam förare ändå kunnat mildra olyckan, även om man inte hade kunnat undvika den helt och hållet.

Vidare har man genom bilarnas ”svarta låda” (EDR) kunnat granska datan från 135 olyckor och noterat att föraren antingen inte bromsade alls eller bromsade med mindre än en sekund före kollisionen i 82 procent av fallen. Förarna som antingen inte alls eller styrde mindre än en sekund före kollisionen stod för 78 procent av incidenterna.

Åtgärdades i december

Redan under hösten ledde förarbetet av den här rapporten fram till att Tesla i december 2023 utfärdade en återkallelse på Autopiloten. Tesla skickade ut en mukvaruuppdatering som ställer högre krav på att föraren är uppmärksam på körningen när Autopiloten är aktiverad. Totalt berörde återkallelsen två miljoner Teslor i USA som fick mjukvaruuppdateringen.

Utformningen av systemets kontroller kan vara otillräckliga för att förhindra missbruk av föraren, löd motiveringen från NHTSA.

Uppdateringen ledde till fler varningar och uppmaningar för att föraren ska hålla sig uppmärksam. NHTSA har kontrollerat uppdateringen och har noterat att föraren i vissa fall aktivt måste godkänna vissa delar av uppdateringen, vilket har lett till att förare har kunnat avstå från den ökade kontrollen.

Detta i kombination med 20 nya olyckor sedan december har lett till att NTHSA nu återigen valt att öppna en ny granskning av Autopiloten. Det för att utreda om Tesla gjort tillräckligt med den första åtgärden. Denna granskningen berör 2 021 220 Model Y, X, S, 3 och Cybertruck i USA.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.