Tesla Cybertruck klättrar snabbt i registreringsstatistiken: ”Förvånande”

Rivian var först bland de amerikanska biltillverkarna att leverera en eldriven pickup till folket. Idag har Rivian snart levererat 100 000 fordon sedan leverransstarten för tre år sedan.

Sedan dess har Ford anslutit till marknaden med elpickupen F-150 Lightning och nu senast också Tesla med sin Cybertruck. Den populäraste el-pickupen är F-150 Lightning med sin traditionella design, enligt de senaste uppgifterna från S&P Global Mobility som granskat statistiken för årets första månader. Hittills i år har Ford levererat 8589 stycken.

Men Tesla har snabbt klättrat på listorna sedan leveranserna kom igång. I mars registrerades det 1158 Cybertruckar, vilket är fler än Rivian R1T blygsamma siffra på 548 registreringar men färre än F-150 Lightning som nådde 2893 under månaden.

Teslas snabba ökning av leveranserna som startade i december är något som imponerar analytikerna:

– Under sin fjärde månad hade Cybertrucken över tusen registreringar och överträffade R1T med mer än två till en. Och ärligt talat, jag är lite förvånad. Cybertrucken är väldigt, väldigt unik, och det är intressant att den har kunnat nå den typen av volym så snabbt, kommenterar Tom Libby, biträdande chef för industrianalys på S&P Global Mobility.

Chevrolets Silverado EV som hade premiär förra sommaren nådde 319 registreringar i mars. Den stora pickupen GMC Hummer EV nådde 192 stycken.

ElpickupMars 2024Q1 2024
Ford F-150 Lightning28938589
Tesla Cybertruck11581791
Rivian R1T5481786
Chevrolet Silverado EV319803
GMC Hummer EV192400

Innan leveranserna av Tesla Cybertruck startade hade Tesla samlat på sig en miljon förhandsreservationer, där intressenter lagt en återbetalningsbar deposition på 100 dollar. Det finns alltså en stor intresselista för pickupen.

Bonusvideo: Jag kollar in Tesla Cybertruck:

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.