Skoda skissar på eldriven rallybil baserad på Enyaq Coupé RS

Skoda Enyaq blir sportigare och vassare i ett nytt racingkoncept som Daniel Petr, Senior Designer på Skoda skissar på. Nya Enyaq RS Race-konceptstudien ska lyfta fram märkets motorsport-DNA samtidigt som de utforskar nya hållbarhetsmöjligheter inom motorsporten.

Enyaq RS Race är baserad på fyrhjulsdrivna konsumentversionen av Enyaq Coupé RS. Med sin aggressiva design ska Enyaq RS Race dra till sig blickar, och samtidigt förmedla den starka kopplingen till racing och motorsport. Daniel Petr berättar mer:

– Skoda Enyaq RS Race är inte en designstudie som bara kommer att finnas kvar på papper, det kommer att bli en riktig bil. Den blir lägre, bredare, lättare och viktigast av allt mer dynamisk. Det var klart från början att designen måste vara aggressiv med starkt racing-DNA, berättar Daniel Petr.

– När vi tittar på aerodynamiken designade vi den faktiskt på samma sätt som den nuvarande Skoda Fabia RS Rally2. Den har en skarpt skulpterad nos, dramatiskt breddade stänkskärmar och en massiv bakvinge. Den ser snabbt ut, även på pappret, och det är alltid en bra början, fortsätter Daniel Petr.

Enyaq Coupé Race kommer att ha ett breddat och sänkt chassi, andra stötdämpare och 20-tumshjul med lågprofildäck. Av aerodynamiska skäl, men också på grund av modifieringarna för sänkning och breddning, kommer konceptet att få omdesignade stötfångare och bredare stänkskärmar, en ny bakre diffusor och en stor vinge bak.

– Allt är funktionellt. Alla de nya formerna och förändringarna har ett praktiskt syfte. Målet är att förbättra aerodynamiken, öka downforcen och förbättra kylningen av bilens komponenter, fortsätter Daniel Petr.

En säkerhetsram kommer också monteras i bilen, tillsammans med sportstolar och fempunktsbälten. Även interiören som dörrpaneler och instrumentbräda kommer genomgå förändringar för att förbättra säkerheten och för att utforska nya material.

– Den ser bra ut, och jag längtar tills vi kan visa upp den färdiga bilen. Den kommer att innehålla massor av intressanta element som kan användas i produktionsbilar. Och det är så det ska vara, för motorsport ska inte bara vara för vår underhållning, det ska hjälpa till att tänja på de tekniska gränserna och inspirera oss, tillägger Michal Hrabánek, chef för Skoda Motorsport.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.