William Li: Då kommer Nios nya elbilsmärken Onvo och Firefly till Europa

Idag slog elbilstillverkaren Nio upp portarna till en ny flaggskeppsbutik i Amsterdam. Det är det största Nio House i Europa och på plats i samband med invigningen fanns också grundaren William Li och medgrundaren Lihong Qin.

Det var ett perfekt tillfälle att höra mer om Nios planer för Europa, men också kring hur planerna för det precis lanserade bilmärket Onvo lyder. Och så klart också det tredje bilmärket Firefly som också är på gång.

Bandklippning till Nio House Amsterdam.

– Förra veckan, den 15 maj lanserade vi Onvo, vårt andra varumärke. Vår första modell L60 är direkt konkurrerande med Model Y. Bilen har bättre utrymmes- och energieffektivitet än Model Y, berättade William Li och tillade att den fått mycket uppmärksamhet och många förbeställningar.

Onvo L60 ska utmana Tesla Model Y.

Han fortsatte med att berätta om planerna för Europa:

– Gällande detta andra märket så hoppas vi kunna introducera denna produkt till Europa så snart som möjligt, så att vi kan nå ut till fler användare. I Kina börjar vi leverera den första modellen av märket Onvo i år. Som du vet så är utvecklingsstandarden och regelverket som krocktester, säkerhetsprover ganska lika med de i Europa. Så för en sådan produkt måste vi inte lägga så mycket tid på att anpassa den för den europeiska marknaden, fortsatte William.

William fortsatte med att förklara att Onvo är märket för massmarknaden. Efter det kommer Firefly som blir instegsmärket. Lanseringen av även det märket är inte långt bort:

– Och så har vi vårt tredje märke, Firefly. Vi arbetar just nu med produktutecklingen. Under första halvan av nästa år kommer vi att lansera och leverera den första modellen i Europa och Kina, berättade William.

William Li, grundare till Nio på plats i Amsterdam.

Finns det inte tillräckligt med kinesiska märken på den europeiska marknaden?

– Vi vet att det finns många märken från Kina. Jag tror att konsumenterna är väldigt öppna, och vi har en trogen användarbas. Ett nytt varumärke behöver tid för att etablera produkter hos de lokala användarna, tid till att bygga ett nätverk. Det tar tid att konkurrera med olika lokala märken. Den som har de bästa produkterna vinner användarnas hjärta, fortsatte William.

Hur kommer Nio, Firefly och Onvo skiljas åt?

– Nio, Firefly och Onvo kommer att träffa olika marknader och användare med olika priser. Ungefär som Volkswagen, Audi och Porsche. Det kommer att finnas en skillnad i service och tjänster. Allt kommer ha en stark community. Nio kommer ha en community offline, med sådana här platser (Nio House i Amsterdam). Firefly och Onvo kommer att ha ett fokus på onlinebaserade communities, snarare än offline. Det är på grund av kostnaden för produkten och varumärket, förklarade William.

Nio premiumsedan ET7.

William fortsätter med att förklara att han inte är orolig för någon kannibalisering. De såg till och med ett uppsving i Nios försäljning i samband med lanseringen av Onvo L60.

På frågan om det kan bli aktuellt att bygga bilarna lokalt i Europa, så som många andra kinesiska biltillverkare beslutat att göra svarade William att det absolut kan bli så. Det beror helt enkelt på mottagandet av modellerna.

– När vi når en viss volym kan det vara vettigt att bygga en fabrik här i Europa eller använda oss av en partner. Men det får bli ett affärsbeslut. Jag hoppas att vi lyckas med att nå tillräcklig efterfrågan här så att vi kommer kunna bygga en fabrik här. Om vi når mer än 100 000 enheter är det vettigt att bygga en fabrik här, förklarade William Li.

Nio erbjuder idag åtta modeller i Kina och fem i Europa (eller sex stycken i Norge). För Onvo och Firefly kommer strategin vara annorlunda. Onvo kommer som högst erbjuda fyra modeller och Firefly tre modeller, detta inom en tidsram på två eller tre år. Strategin kommer att vara mer rättfram och effektivitet är Nios första prioritet för de nya märkena.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.