Volkswagen lanserar dubbelriktad laddning – nu kan ID-elbilen driva hemmet

Volkswagen erbjuder från och med nu stöd för dubbelriktad laddning i flera av sina bilmodeller som ingår i den eldrivna Volkswagen ID-serien. Det genom lanseringen Vehicle-to-Home som finns föreberett i samtliga ID-modeller med det 77 kWh stora batteriet och mjukvaruversionen 3.5 eller senare.

Tekniken innebär att bilägaren kan använda sin elbil som ett energilager, till exempelvis för lagring av den egenproducerade solelen som sedan kan driva hemmet. Det är också möjligt att styra laddningen, och ladda energin från elnätet när exempelvis elen är billig, och låta hemmet förbruka den vid ett senare tillfälle.

Volkswagen har valt att använda dubbelriktad laddning baserad på likströmsladdningsstandarden CCS och kräver också att bilägaren har en kompatibel laddbox som hanterar tekniken. För tillfället har Volkswagen ingått ett avtal med HagerEnergy. Genom samarbetet är det möjligt att använda DC-laddboxen S10 E Compact. Fler laddboxar kommer lanseras vid ett senare tillfälle.

Ett normalt hem förbrukar i snitt 30 kWh per dygn, skriver Volkswagen. Det innebär att en Volkswagen ID.4 skulle kunna driva ett hem i två dagar under normal användning.

Pilotprojekt igång

Volkswagen och HagerEnergy har rullat igång ett pilotprojekt i bostadsrättsföreningen Stenberg i Hudiksvall bestående av åtta bostadsrätter. I föreningen finns det också åtta stycken Volkswagen ID.4 GTX kopplade via solcellsanläggningen upp mot elnätet och kan nu bidra till att balansera kraftnätet.

– Stenberg är ett livsprojekt i dubbel bemärkelse. När vi bestämde oss för att genomföra ”det andra 350-åriga projektet” var energi och minskat koldioxidavtryck avgörande. Alla beslut fattades med dessa aspekter i åtanke. Användningen av elbilar som energilagring övervägdes redan från början. Volkswagen visade intresse för projektet och gick med i april 2021. Vi är nu redo att sätta igång med åtta ID.4 GTX. Detta kommer att bli en av de största förändringarna på energimarknaden, säger entreprenören Klas Boman.

Den dubbelriktade laddningen skapar en dynamisk utvidgning av hemmets lagringssystem. Systemet tar över husets huvudsakliga energiförsörjning och bilen aktiveras av den speciella laddboxen när lagringssystemet behöver extra energi. Så snart lagringssystemet har laddats fullt slutar bilen att överföra energi och går in i standby-läge. Detta innebär att bilen endast aktiveras när extra energi behövs.   

– Vi formar aktivt energiomställningen med produkter och tjänster som fokuserar på elbilen. Med funktionen dubbelriktad laddning som nu finns tillgänglig har vi skräddarsytt ett nytt tjänsteutbud efter våra kunders behov. De minskar inte bara energikostnader, utan kan också bidra till en hållbar användning av energi, säger Imelda Labbé, medlem i ledningsgruppen för märket Volkswagen med ansvar för försäljning, marknadsföring och eftermarknad.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.