Volkswagen: Fel med strafftullar på Kina-elbilar, lösningen är istället billigare elbilar

Arno Antlitz, CFO, Volkswagen Group.

Både BMW och Mercedes har ställt sig kritiska till de tullar som EU:s kan införa på elbilar som kommer från Kina. Nu ansluter sig Volkswagen till den skaran när koncernens finanschef Arno Antlitz beskriver dem som ”en kortsiktig fråga”.

– Fri och rättvis handel samt öppna marknader är grunden för välstånd, sysselsättning och hållbar tillväxt över hela världen. Det är därför mycket tveksamt om den nuvarande strafftulldiskussionen går i rätt riktning, skriver Arno Antlitz på LinkedIn.

Han menar att de kinesiska biltillverkarna ändå planerar att tillverka sina elbilar i Europa. Strafftullarna kommer inte lösa något förutom att skapa aggressioner.

Arno Antlitz lägger istället fram det som han ser som en nödvändighet för att utmana de kinesiska elbilstillverkarna. Elbilar kommer nämligen att bli i en ”lokal tävling i Europa” eftersom kineserna plockar hit produktionen.

– Våra nuvarande fordon är mycket attraktiva och absolut konkurrenskraftiga vad gäller produktinnehåll och det finns mycket mer att komma med när det gäller produktutbudet. Med ID.2 kommer vi att erbjuda en ny familj av bilar för våra kunder för omkring 25 000 euro från 2026 och framåt, och vi undersöker möjligheten för en instegsbil under det, sa Arno Antlitz.

Han fortsätter sedan med att förklara hur Volkswagen måste använda de kommande två till tre åren för att bli ännu mer konkurrenskraftiga på kostnadssidan.

– Det gäller i synnerhet våra tyska fabriker där majoriteten av våra elbilar byggs idag, förklarar Arno.

Genom att bättra på sin konkurrenskraft på kostnadssidan kommer Volkswagen att stå bättre rustad för en ökad konkurrens. Samtidigt ger det möjligheten att göra gruppens elbilar mer överkomliga med fortsatt bibehållna marginaler för att finansiera omvandlingen till att bara sälja elbilar i framtiden.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.