Det blir allt tätare mellan snabbladdarna i Sverige, men än finns fortsatt många vita fläckar kvar på kartan. Nu öppnar Trafikverket därför upp för en ny stödomgång för den som vill bygga snabbladdare på 30 utpekade platser. De flesta i de nordligaste länen.
Totalt är stödet på runt 100 miljoner kronor där varje laddstation får ett heltäckande investeringsstöd för bygget. Trafikverket lättar också något på kraven för att minska på driftkostnaderna. Under tidigare stödrundor var laddstationen tvungen att leverera minst 150 kW dygnet runt. Det sänks nu till 150 kW under tre timmar, och skulle kunna säkras upp med ett batterilager som också är berättigat till stödet.
– Batterilagren kan vara inbyggda i laddstationen eller stå bredvid. De laddas med låg effekt och tack vare batterilagret kan ägaren ansluta laddstationen till elnätet med en lägre effekt och därmed sänka sina driftskostnader. Sänkta driftkostnader tror vi ger större intresse för att sätta upp laddstationer på de sträckor som är kvar att täcka, berättar Hanna Eklöf, utredningsledare klimatfrågor vid Trafikverket.
Här vill Trafikverket se snabbladdare
Län | Väg | Plats för laddare |
---|---|---|
Norrbotten | 99 | Mellan Karesuando och |
Norrbotten | 99 | Mellan Muodoslompolo och Kihlangi |
Norrbotten | 392 | Mellan Sattajärvi och Lillselet |
Norrbotten | 99 | Mellan Jarhois och Svanstein |
Norrbotten | 805 | Mellan Årrenjarka och Björknäs Lodge |
Norrbotten | E45 | Mellan Moskosel och Suorke |
Norrbotten | 95 | Mellan Polcirkeln och Merkenes |
Norrbotten | 625 | Mellan Adolfström och Laisvall |
Norrbotten/ Västerbotten | 95 | Mellan Glommersträsk och Jörn |
Västerbotten | E12 | Mellan Blåviksjön och Bratten |
Västerbotten | E4 | Mellan Bureå och Lövånger |
Västerbotten | E12 | Mellan Storumans jaktskyttebanor och Ankarsunds fiske och friluftscamping |
Västerbotten | E12/1116 | Mellan Tärnafors och Ström |
Västerbotten | E12 | Mellan Hemavan och Strimasund |
Västerbotten | E45 | Mellan Vinliden och Volgsele |
Västerbotten | 1093/1088/ 1077/1067 | Mellan Dikanäs och Strömnäs |
Västerbotten | 1057/1052 | Mellan Granliden och Västra ormsjö |
Västernorrland/ Västerbotten | 348 | Mellan Solberg och Yttertällmo |
Västernorrland | E14 | Mellan Torpshammar och Stöde |
Västernorrland/ Gävleborg | E4 | Mellan Harmånger och Årskogen |
Jämtland | E45 | Mellan Tandsjöborg och Lillhamra |
Jämtland/ Dalarna/ Gävleborg | E45 | Mellan Emadalen och Noppikoski |
Värmland | E18 | Mellan Granbäck och Rudsbyn |
Stockholms län | 73 | Mellan Nynäshamn och Ösmo |
Västra Götaland/ Jönköpings län | 153 | Mellan Ullared och Skeppshult |
Östergötland | E22 | Mellan Valdemarsvik – Sörby |
Kalmar län | E22 | Mellan Lunds by och Mörtfors |
Kronoberg/ Kalmar län | 23 | Mellan Åseda och Viserum |
Kalmar län/ Blekinge län | E22 | Mellan Brömsebro och Gökalund |
51 stationer i drift
Investeringsstödet från Trafikverket har funnits i några år och fram till idag är det 51 stationer som fått beviljat stöd i drift. Ytterligare 30 stationer sätts i drift i år eller nästa år.
– De senaste åren har den publika laddningen blivit allt mer frekvent över hela landet. Trots det finns det fortfarande ”vita sträckor” längs de större vägarna som saknar snabbladdare. Ett nät av snabbladdstationer gör det möjligt för fler att köra på el genom hela landet, avslutar Hanna Eklöf.
Kommentera