Trafikverket erbjuder stöd till 30 nya laddstationer – betalar hela bygget

Det blir allt tätare mellan snabbladdarna i Sverige, men än finns fortsatt många vita fläckar kvar på kartan. Nu öppnar Trafikverket därför upp för en ny stödomgång för den som vill bygga snabbladdare på 30 utpekade platser. De flesta i de nordligaste länen.

Totalt är stödet på runt 100 miljoner kronor där varje laddstation får ett heltäckande investeringsstöd för bygget. Trafikverket lättar också något på kraven för att minska på driftkostnaderna. Under tidigare stödrundor var laddstationen tvungen att leverera minst 150 kW dygnet runt. Det sänks nu till 150 kW under tre timmar, och skulle kunna säkras upp med ett batterilager som också är berättigat till stödet.

– Batterilagren kan vara inbyggda i laddstationen eller stå bredvid. De laddas med låg effekt och tack vare batterilagret kan ägaren ansluta laddstationen till elnätet med en lägre effekt och därmed sänka sina driftskostnader. Sänkta driftkostnader tror vi ger större intresse för att sätta upp laddstationer på de sträckor som är kvar att täcka, berättar Hanna Eklöf, utredningsledare klimatfrågor vid Trafikverket.

Här vill Trafikverket se snabbladdare

LänVägPlats för laddare
Norrbotten99Mellan Karesuando och
Norrbotten99Mellan Muodoslompolo och Kihlangi
Norrbotten392Mellan Sattajärvi och Lillselet
Norrbotten99Mellan Jarhois och Svanstein
Norrbotten805Mellan Årrenjarka och Björknäs Lodge
NorrbottenE45Mellan Moskosel och Suorke
Norrbotten95Mellan Polcirkeln och Merkenes
Norrbotten625Mellan Adolfström och Laisvall
Norrbotten/ Västerbotten95Mellan Glommersträsk och Jörn
VästerbottenE12Mellan Blåviksjön och Bratten
VästerbottenE4Mellan Bureå och Lövånger
VästerbottenE12Mellan Storumans jaktskyttebanor och Ankarsunds fiske och friluftscamping
VästerbottenE12/1116Mellan Tärnafors och Ström
VästerbottenE12Mellan Hemavan och Strimasund
VästerbottenE45Mellan Vinliden och Volgsele
Västerbotten1093/1088/ 1077/1067Mellan Dikanäs och Strömnäs
Västerbotten1057/1052Mellan Granliden och Västra ormsjö
Västernorrland/ Västerbotten348Mellan Solberg och Yttertällmo
VästernorrlandE14Mellan Torpshammar och Stöde
Västernorrland/ GävleborgE4Mellan Harmånger och Årskogen
JämtlandE45Mellan Tandsjöborg och Lillhamra
Jämtland/ Dalarna/ GävleborgE45Mellan Emadalen och Noppikoski
VärmlandE18Mellan Granbäck och Rudsbyn
Stockholms län73Mellan Nynäshamn och Ösmo
Västra Götaland/ Jönköpings län153Mellan Ullared och Skeppshult
ÖstergötlandE22Mellan Valdemarsvik – Sörby
Kalmar länE22Mellan Lunds by och Mörtfors
Kronoberg/ Kalmar län23Mellan Åseda och Viserum
Kalmar län/ Blekinge länE22Mellan Brömsebro och Gökalund

51 stationer i drift

Investeringsstödet från Trafikverket har funnits i några år och fram till idag är det 51 stationer som fått beviljat stöd i drift. Ytterligare 30 stationer sätts i drift i år eller nästa år.

– De senaste åren har den publika laddningen blivit allt mer frekvent över hela landet. Trots det finns det fortfarande ”vita sträckor” längs de större vägarna som saknar snabbladdare. Ett nät av snabbladdstationer gör det möjligt för fler att köra på el genom hela landet, avslutar Hanna Eklöf.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.