Test: MG Marvel R Performance är snygg och snabb men har sina brister

Elbilen MG Marvel R skiljer sig markant från de tidigare elbilarna vi sett från MG. Både lågprissuven MG ZS EV och kombin MG5 placerar sig i tydliga och ganska givna segment. Likaså det senaste tillskottet MG4.

MG Marvel R tycker jag är lite mer svårdefinierad. Enligt MG själva är målet lite mer premium och lite mer prestanda. Visst lyckas delvis MG – i alla fall garanterat med det sistnämnda. Den MG Marvel R jag körde var utrustad med Performance-paketet.

Performance innebär tre motorer som tillsammans levererar en effekt på 212 kW (284 hk). Den klarar 0 till 100 km/h på 4,9 sekunder vilket är mer än tillräckligt. WLTP-räckvidden är upp till 370 km. Snabbladdning är dock bara möjlig med upp till 92 kW. Batteriet på 70 kWh tar lång tid att ladda fullt.

Exteriören

Det är uppenbart att MG försöker sticka ut med MG Marvel R. Här finns inget som är direkt mellanmjölk. Det har lagts tid på att skapa läckra ljussignaturer, infällda handtag och sportigt formade lister.

Allt som allt skapar formen ett annorlunda visuellt uttryck. En stor och massiv motorhuv ger en aggressiv framtoning. Fejkade luftkanaler på fronten, med minst lika fejkade utblås på sidodörrarna ger ett intryck av att många hästkrafter gömmer sig under huven.

Storleksmässigt mäter MG Marvel R in på 4674 mm i längd, 1919 mm i bredd och 1613 mm i höjd. Det gör den någon decimeter större än Sveriges bästsäljande elsuv Volkswagen ID.4.

Interiören

När vi kliver in i kupén möts vi av en ganska stilren och läcker design. I fokus står en centralt placerad skärm, sömnlöst integrerat i instrumentbrädan och mittkonsolen. Allt ser snyggt och välsvarvat ut.

Genomgående ser materialen vid en första anblick bra ut i kupén, men när man börjar klämma och känna märker man att kvalitén varierar. En del material känns bra och lite premium medan andra känns betydligt mer lågpris.

I framsätet finns det gott om ben- och huvudutrymme. Ratten går att justera både i längd och höjd vilket gör det enkelt att få till en bra körställning. Även stolarna kan justeras på ett bra sätt och sittpositionen blir bra, även om de är på gränsen till lite för hårda.

Här fram finns också bra med förvaringsfack både i armstödet, under mittskärmen och ett rymligt handskfack. Det finns tillräckligt med USB-uttag, men det finns ingen naturlig placering för mobiltelefonen vilket känns lite konstigt på en modern bil. Mugghållarna är två i antalet, och finns under en dold lucka.

Baksätet är något trängre och även takhöjden är begränsad för mig som är 191 centimeter, men för mindre krabater borde baksätet inte vara ett problem. Här finns också nödvändiga USB-uttag och luftutblås för ökad komfort.

Bagaget har en stor lucka men ganska litet för klassen. Det rymmer endast 357 liter. Sätena kan fällas nästan helt plant enligt 40/60-principen och rymmer då 1 396 liter. Det finns ingen frunk på Performance-varianten, det utrymmet har den främre motorn fått.

Infotainmentsystemet

Elefanten i rummet är kanske ändå infotainmentsystemet. Det är segt och pekresponsen är dålig. En knapptryckning kan följas av en sekunds fördröjning. Dessutom är skärmen ganska lågt placerad och i en något udda vinkel, vilket gör det svårt att titta på den utan att det tar fokus från körningen. Många av de viktigaste knapparna hamnar långt ner.

Som tur är har man som förare den viktigaste informationen på displayen bakom ratten och reglagen på ratten kan kontrollera det mest grundläggande.

En tröst mot det sega systemet är att det finns Apple CarPlay och Android Auto vilket ger tillgång till ens egna favoritappar med bekanta gränssnitt. Men eftersom responsen på skärmen är lite si sådär blir det ändå en aning svårhanterat. Så tyvärr, MMI:et är en stor en svag punkt hos MG Marvel R.

Körupplevelsen

Körkänslan är bra i Marvel R, den går stabilt och stadigt på vägarna. Den pigga motorn förhöjer körupplevelsen och Marvel R kännas trygg och lyhörd. Däremot är den en aning bullrig, speciellt i de högre hastigheterna. Men inte på något vis tröttsamt bullrig.

MG Marvel R är också ganska hård i sin dämpning, vilket gör färden en aning stötig. Samtidigt så är det en Performance-modell och hårdare och fastare dämpning är kanske något man då behöver förvänta sig.

Precis som många andra elbilar från Kina är MG Marvel R fylld med den senaste tekniken inom körassistans. Här finns så klart adaptiv farthållare och filhållning. Systemet kan också hålla koll på att du håller dig rätt i filen, men lite för ofta gnäller systemet att man ligger lite för nära sidolinjerna… något som jag inte alls höll med om.

I en elbil av den här storleken så kan det vara lockande att packa in hela familjen med tillhörande väskor och ge sig ut på långresa. Alla får ju ändå plats. Men för ett sådant äventyr är räckvidden något begränsad då Marvel R är ganska törstig i höga hastigheter och i kombination med lite väl långsam snabbladdning kommer det bli långa och täta laddstopp.

Summering

Summerat så har MG ändå skapat något annorlunda. En kraftfull elbil med rejält med prestanda i en snygg förpackning. Det får definitivt ett plus.

Samtidigt så blir den tyvärr alldeles för haltande på grund av sitt dåliga MMI-system. Lägg där till långsam snabbladdning. Maxeffekten på snabbladdningen är 92 kW i ett 70 kWh stort batteri. Att ladda från 5 till 80 procent på 40 minuter är tyvärr en kvart för långsamt. Således gör sig Marvel R bäst på resor närmast hemmaplan.

Inom räckhåll för samma budget, om man kan frångå Performance och fyrhjulsdrift, finns allt från Volkswagen ID.4 Pro, Tesla Model Y RWD och Hyundai IONIQ 5 RWD. Tre kloka alternativ som har betydligt fler men olika styrkor var för sig.

MG Marvel R Performance

Pris: från 549 990 kronor
Motoreffekt: 212 kW (284 hk), 4WD
WLTP-räckvidd: 370 km
Batteri: 70 kWh
Toppfart: 200 km/h
0-100 km/h: 4,9 sekunder
Laddning: AC 11 kW, DC 92 kW.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.