Test: Hyundai Ioniq 6 Long Range RWD

En elbil som halkar genom luften. Det är tanken med den nya streamlinern Hyundai Ioniq 6. Och visst lever denna udda designade elbil upp till sitt rykte. Det är bland en av de mer effektiva elbilarna på marknaden och det var också något jag märkte under min provkörning.

Rent designmässigt så ser det ut som Hyundai har plockat ihop Ioniq 6 från tre olika bilar. En front, en mittdel och ett bakparti. Det hela ser lite annorlunda ut, men under den veckan jag körde bilen så växte den faktiskt på mig. Jag lärde mig att gilla Hyundais vågade designdrag och speciellt tuff är bakpartiet med sina dubbla spoilers och tunga breda nederdel.

Intryck från första åkturen

På prov hade jag den bakhjulsdrivna Long Range-versionen av Ioniq 6. Rent körmässigt är den riktigt tyst och behaglig. Åkkomforten är hög och man sitter bra i de mycket bekväma stolarna. Det är inget kraftmonster med en motor på 168 kW (229 hk) men den är ändå kul att köra med härlig respons på accelerationspedalen och en jämn linjär acceleration som skjuter på bakifrån.

Jag gillar också att man sitter lågt, nära marken. Det ger en fin närhet och koppling till vägbanan och det är skönt att se något som kontrasterar de höga suvarna där ute och dessutom tar den med sig fördelarna av en slank och låg kaross som resulterar i låg förbrukning.

Interiört

I kupén på Ioniq 6 har vi en enkel och avskalad interiör med endast de mest nödvändiga knapparna och reglagen. Resten nås via pekskärmen, som är okej i sin utformning. Pekresponsen är snabb, men menystrukturen kräver en viss tillvänjning. Rent skönhetsmässigt ger systemet också en del att önska. Hyundai hade kunnat göra lite snyggare grafik.

Utöver pekskärmen finns en skärm bakom ratten med all den nödvändiga förarinformation som också kompletteras av en heads-up-display. Strax under pekskärmen sitter några snabbknappar för att växla vyer på skärmen och en ytterligare display för att styra klimatanläggningen.

Fram är interiören rymlig och man sitter bra både på förarstolen och passagerarsidan. Det finns bra utrymme i sittbrunnen, som också är lagom bred för någon som har långa ben (som mig). Det finns en mittkonsol med mobil laddplats, mugghållare, USB-C-portar, några knappar för fönster och ovanligt gott om förvaring.

Dörrsidorna är nog en av de detaljerna jag gillar mest. De är mjuka och runda i formerna, med en läcker upplyst struktur som skapar en konstnärlig och harmonisk känsla. Rejäla handtag för att öppna och stänga dörren, och bra förvaringsfack i dörrarna både fram och bak är positivt.

Takhöjden är bra, men bara i framsätet. Den slanka karossen har gjort att takhöjden bak är icke-existerande. Här sitter man inte alls bra om man är 191 centimeter. Jag slår i huvudet i taket. Även benutrymmet är begränsat och jag sitter som en fällkniv. Baksätet är således inte en bra plats för den som är lång.

Men samtidigt så är ju själva poängen med Ioniq 6 att det ska vara en slank bil, och då kommer vissa kompromisser. Den som köper en Ioniq 6 har inte behovet av att frakta fullvuxna i baksätet.

Baksätet i övrigt är enkelt och avskalat, med det nödvändigaste i form av armstöd med mugghållare, förvaring i stolsryggarna, USB-C-uttag och fläktutblås. Här finns också stolsvärme på ytterplatserna. Dock saknas en skidlucka.

Bagaget nås genom vad jag skulle beskriva som ett litet brevinkast. Det är dock djupt och lastar ändå 401 liter. Det kompletteras också av en frunk fram som lastar 45 liter.

Långresor

Det är under långresorna som Ioniq 6 gör sig riktigt bra, med imponerande förbrukningssiffror. Den provresa jag gjorde mellan Stockholm och Göteborg gav en genomsnittlig förbrukning på 17,7 kWh / 100 km. Det är betydligt bättre än många andra elbilar där ute, och det ska också påtalas att jag hade de mer ineffektiva hjulen på 20-tum istället för 18-tumshjulen.

Det som också gör Ioniq 6 till en bra långfärdsfarkost är snabbladdning. Med en laddeffekt på upp till 239 kW blir det möjligt att ladda från 10 till 80 procent på 18 minuter. Det är bland de snabbaste laddande elbilarna på marknaden och i kombination med den låga förbrukningen blir resan effektiv. Under min provresa på nästan 50 mil behövde jag bara ett 12-minutersstopp i Jönköping.

Resan klarades alltså av snabbt, och utan några större besvär eller krämpor. Man sitter som sagt skönt även under 5-timmarskörningar som denna och bullernivån är låg och inte på något vis tröttsam. Jag kom fram pigg och utvilad trots den långa resan.

Körtekniken

Den adaptiva farthållaren är riktigt behaglig med mjuka och sömlösa fartjusteringar i förhållande till trafiken omkring, och filhållningsassistansen höll också bilen rakt i körbanan utan några ryckiga rörelser. En detalj som irriterar är dock hastighetsövervakning som är ett nytt EU-påhitt. En signal hörs varje gång hastigheten ändras på vägen. Men minsta hastighetsöverträdelse och en ikon på headsup-displayen börjar blinka samtidigt som det hörs ett irriterande pip.

Pipet är frustrerande, och lösningen är så klart att inte köra för fort. Men avläsningen av hastigheterna fungerar inte perfekt, och dessutom är det ibland mänskligt att köra 1 km/h över hastighetsgränserna. Ligger man istället med marginal under hastighetsbegränsningarna för att undvika pipet skapar man istället irritation hos sina medtrafikanter. Det blir svårt att göra rätt beroende på vems perspektiv man utgår ifrån.

Min reflektion är att de varnande ljuden tar fokus från bilkörningen. Pipen kan blandas ihop med riktiga faror som hårt inbromsande bilar framför en eller bilar i döda vinkel vid filbyten. Systemet går att stänga av inför varje åktur, men är tillbaka igen när man startar bilen på nytt. Endast de mest nödvändiga varningarna bör vara så här påträngande – inte oskyldiga kortvariga hastighetsvariationer med 1 km/h.

Hyundai Ioniq 6 har äntligen fått en ruttplanerare, vilket låter bilen planera dina laddstopp åt dig. Den förvärmer då också automatiskt batteriet vid snabbladdning får att bilen ska nå optimala laddhastigheter. En liten detalj som dock saknas är beräknad batterinivå vid ankomst vid de respektive stoppen, och beräknad laddtid. Det hade varit en fin prick över i:et.

Smarta grejer

Hyundai Ioniq 6 har en hel del extrafunktioner som är ovanliga i andra bilar. I baksätet hittar vi bland annat ett 230-voltsuttag, för att plocka ström direkt ur batteriet. Detta är ett tydligt exempel på hur Hyundai tagit vara på möjligheterna med en elbil.

Handskfacket är av typen låda, istället för en lucka (likt bagaget), vilket ger en effektiv förvaring med en bra översikt. Mittkonsolens nedre förvaringsyta är också exemplarisk. Här kan man lägga mycket som man vill ha nära till hands.

Hyundai nyttjar också sidokamerorna vid filbyten och svängar. När blinkersen slås på syns en vy i instrumentpanelen från den döda vinkel. Riktigt trevligt. På motorvägen kan Ioniq 6 också automatiskt genomföra filbyten och det fungerar också bra. Blinka, och låt bilen göra resten.

En skön paus i Ioniq 6.

En skön bonus är också viloläget på framstolarna. Under exempelvis ett laddstopp kan man luta sig tillbaka och ta en kort tupplur. En kvart senare kan man vakna upp pigg och alert för nya mil. Stolarna är dessutom ventilerade och kan på ett härligt sätt svalka undifrån i sommarvärmen.

Summerat

Slutsatsen är ett Ioniq 6 är en elbil för den som inte har höga krav på bagageutrymme men har stora krav på att resa snabbt och effektivt. Den snabba laddningen, i kombination med den låga förbrukningen gör att man kan resa snabbt trots några enstaka laddstopp. Dessutom är den oerhört behaglig att åka långt i.

Kan man gilla den udda designen är Ioniq 6 en elbil som lever upp till sina löften. Men det eviga pipandet från bilens system är något som Hyundai bör se över. Det bör finnas bättre sätt att ge respons på de krav som EU ställer.

Bilfakta

Testbilen: Hyundai Ioniq 6 Long Range RWD
Utrustningsnivå: Advanced, 18-tumshjul.
Batteri: 77,4 kWh
Motor: 168 kW (229 hk)
Räckvidd: 545 km (WLTP)
DC-laddning: 239 kW (0-80% på 18 minuter)
AC-laddning: 11 kW
Grundpris: 659 900 kronor

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.