Tesla ger uppdatering om banbrytande 4680-battericellerna

För två år sedan slog Tesla på stora trumman och presenterade en helt ny battericell, som skulle vara både effektivare, erbjuda längre räckvidd och vara billigare att tillverka. Battericellen som fått namnet 4680 på grund av sitt format (46 mm diameter och 80 mm i höjd) har ännu dock inte fått något större genomslag i Teslas bilproduktion.

Tesla producerar bara cellen i en mindre utsträckning vid sin fabrik i Fremont – men på sikt ska den också produceras i högre utsträckning i Texas. Teslas utvecklingschef Drew Baglino har nu berättat mer om hur det går med utvecklingen, och driftsättande av produktionen.

– För Texas 4680-fabriken är vi halvvägs genom att bygga, driftsätta och driva fabriken. Cellfabriken kommer att erbjuda ett 70 procent lägre capex per gigawattimme än typiska cellfabriker när vi väl fått upp produktionstempot på linjen än vad vi beskrev på under Battery Day, sa Drew Baglino.

– Vårt mål är att börja driftsätta delar av anläggningen i slutet av året, berättar Drew Baglino.

4680-cellen ligger till grund för Teslas tillverkning av strukturella batteripaket som är en del av konstruktionen i bilen. Något som vissa varianter av Tesla Model Y som produceras i Texas var först med att använda. Det hela kommer förenkla och sänka Teslas produktionskostnader ytterligare. Cellen förväntas också användas i kommande Tesla Cybertruck.

– Vi tror att ett strukturellt koncept är bra. Det är enklare. Vi kommer att fortsätta att använda de strukturella cellerna och använda batteripaketet som golvet i våra bilar, förtydligar Drew och tillägger att processen frigör golvyta i fabriken med upp till 66 procent.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.